SSL-PUBLIKEN
Foton: Per Wiklund
Debatt

SSL:s vd: "Finns siffror som pekar i rätt riktning"

ANNONS

Fredrik Johansson, vd för Svenska Superligan, ger sin syn på publikutvecklingen i SSL.

Stockholm 21 oktober 2023

Kommentar till Magnus Fredrikssons artikel kring publikutveckling från 16 oktober 2023.

Jag skulle tro att vi är många som tagit del av Magnus Fredrikssons artikel kring publikfrågan inom Svensk Innebandy. Jag är helt enig kring att det är en viktig fråga som förtjänar större fokus inom innebandyn i stort. Jag vill samtidigt från Svenska Superligans perspektiv, ta chansen att balansera resonemanget något.

Inom Svenska Superligan avsätter vi en hel del tid åt att arbeta med just publikrekrytering. Arbetet görs både inom vår centrala organisation, och också hos varje enskild SSL förening. Det finns många individer i våra SSL föreningar som gör ett fantastiskt jobb kring just publikrekrytering. Artikeln beskriver att resursbrist är den primära utmaningen i denna fråga. Det skulle säkert vara bra att tillföra resurser på vissa ställen, men jag tror också det handlar om att göra rätt analys och att ta rätt beslut. Ett exempel på detta är att föreningarna i Svenska Superligan ökat sitt fokus på vardagsmatcher denna säsong. Dessa matcher har hittills i snitt lockat näst intill 50% fler åskådare, än matcher som spelats under lördag och söndag. Denna handling har också bidragit till att publikutvecklingen så här långt i Svenska Superligan har ökat med 16% jämfört med föregående år. Dessutom är det sannolikt att detta bidragit till ökad medial bevakning, då SSL får större fokus fler dagar varje vecka. Detta ökade fokus på vardagsmatcher från SSL:s föreningar har inte tagit mer resurser i anspråk, det har handlat om bra analys och bra beslut.

I artikeln nämns en spelhelg i SSL där ingen match når upp till 1000 åskådare. Värt att nämna är att man då bortsett från en match under denna spelomgång, denna match spelades i och för sig ett par dagar innan aktuell spelhelg. Det var Nykvarn mot AIK, en match som lockade över 1000 åskådare. Det är dock helt riktigt att det var en svag publikomgång. Denna femte spelomgång i herrarnas SSL nådde inte upp till föregående års publiksiffror för samma omgång. Däremot, samtliga fyra herromgångar dessförinnan har varit klart bättre än föregående år. När vi ser på SSL dams sex spelade omgångar, har publiksiffrorna ökat under fyra av dessa omgångar. Svenska Superligan totalt har, som nämnts ovan, ökat sin publikutveckling med 16% jämfört med föregående år. Som jag berört tidigare är jag enig kring utmaningen angående publikutveckling, men detta är för SSL steg i rätt riktning. Vi kan såklart inte lova att ökningarna kommer att fortsätta framöver, det vi dock kan lova är SSLs gemensamma fortsatta fokus och driv i frågan.

När vi jämför publikutveckling under en längre period tror jag också det är viktigt att bära med sig att sättet att konsumera innebandy har förändrats en hel del över tid. Idag kan man enkelt och prisvärt, se samtliga SSL matcher via Expressens sändningar och abonnemanget Premium Max. Dessutom finns det många innebandyfans som kan se SSL matcherna gratis via ett flertal dagstidningars sändningar, tidningar som ingår i samma koncern som Expressen. Detta är sändningar som många gånger bjuder på intervjuer, expertkommentatorer, studio, highlights m.m. Även de som följer matcherna i Svenska Superligan på detta sätt, har ökat innevarande säsong. Uppemot 15% här långt. Detta innebär självklart inte att vi ska sluta arbeta med att öka publiktrycket i våra hallar och arenor, men det är parametrar som är värda att väga in i resonemanget.

Konsumtionen av innebandy har självklart också utvecklats digitalt. Svensk Innebandy har idag en app där samtliga matcher i Svenska Superligan går att följa i detalj i realtid. En app som har över 120 000 användare. Det finns enskilda SSL-matcher innevarande säsong som följts av över 8000 personer i denna app. Därutöver kan den som vill, enkelt ta del av highlightspaket från samtliga matcher och omgångar på Svenska Superligans YouTube-kanal (@svenskasuperliganssl) och på SSL:s hemsida (www.ssl.se). Det finns alltså utrymme att konsumera elitinnebandy på betydligt fler sätt idag, än vad som fanns för ett antal år sedan.

Jag är helt enig kring att fokus på publikfrågan inom Svensk Innebandy är viktig. Jag håller också helt med om att det finns stor utvecklingspotential och att mer behöver göras. Dock tror jag vi ska bära med oss att jämförelsen, och lösningen, inte är fullt så enkel som artikeln beskriver den. Därutöver tycker jag också man ska väga in, att det faktiskt finns siffror som pekar i rätt riktning.

Med hopp om en bra innebandyvecka,

Fredrik Johansson
VD Svenska Superligan AB

Magnus Fredrikssons replik: "Där vi är nu är helt enkelt inte tillfredställande"


TV: Här chockar Sundsvall SSL-laget i Svenska Cupen

SKRÄLLEN! Vände 5-8-underläge till 9-8 i åttondelsfinalen mot Team Thorengruppen.


Du kanske även vill läsa:
När ska den här publik-misärtrenden vändas?
När ska den här publik-misärtrenden vändas?
Publiksnittet i högsta ligan från 1999/00 till 2023/24
Publiksnittet i högsta ligan från 1999/00 till 2023/24
Svensk innebandy vid en skiljelinje efter publikkrisen – ge upp eller tänka om
Svensk innebandy vid en skiljelinje efter publikkrisen – ge upp eller tänka om
Läsarnas förslag: Så får vi högre publiksiffror
Läsarnas förslag: Så får vi högre publiksiffror
"Där vi är nu är helt enkelt inte tillfredställande"
"Där vi är nu är helt enkelt inte tillfredställande"
"Övertygad om att alla som brinner för innebandyn kan se utmaningarna"
"Övertygad om att alla som brinner för innebandyn kan se utmaningarna"
Den här artikeln handlar om: