Foton: Per Wiklund
Landet runt

Läsarnas förslag: Så får vi högre publiksiffror

ANNONS

Flera reaktioner efter Magnus Fredrikssons krönika: "Handlar om bristande marknadsföring och en felaktig bild av att få rätt peng per besök"

Under måndagen publicerade Innebandymagazinet en krönika skriven av Magnus Fredriksson som berörde publiksiffrorna i svensk elitinnebandy.

Fredriksson tog bland annat upp faktumet att inte en enda match under helgen lockade 1000 åskådare eller fler. Han skriver bland annat:

När ska den här publik-misärtrenden vändas och varför är det inte uppe på varenda agenda på varje förbundsmöte på SIBF och distriktsförbunden?

Det handlar så klart helt och hållet på resurser. På resurser att arbeta att få publiken till våra arenor. Publiken kommer helt utan uppmaning (nästan) om det handlar om anhöriga till spelarna. Kommer det mindre än 100 personer till en match i herrallsvenskan så är det nästan uteslutande föräldrar, syskon, sambos, släkt och kompisar som är där. När klubbarna inte ens har en organisation att locka sina egna medlemmar till en match, hur ska de då lyckas få andra att komma till matcherna?

Jag har skrivit det flera gånger tidigare. De som har mest publik på sina matcher, oavsett idrott jobbar också hårdast. Fotbollsklubbarna i herrallsvenskan har i snitt flera personer som jobbar heltid på att rekrytera åskådare till sina matcher. (Att de sedan även har folk som jobbar med att de ska trivas när de väl är på plats är ett annat ämne för en annan krönika).

Det finns INTE en enda innebandyklubb i Sverige mig veterligen som har en person anställd som har till sin huvuduppgift att enbart fokusera på att hitta publiken och sedan få dem till klubbens hemmamatcher. Att ha en person som uppdatera klubbens sociala medier och hemsidor är bra komplement till att skapa intresse för ett lag eller klubb men det är inte det jag menar med publik-rekrytering.

Du kan läsa krönikan i sin helhet här.

Läsarnas förslag: Så får vi högre publiksiffror

Fredrikssons krönika har väckt stora reaktioner på sociala medier. Flertalet personer har kommenterat inlägget på Facebook där de både analyserar bristen på publik och samtidigt kommer med egna förslag på hur vi kan vända den dystra trenden och locka fler besökare till matcherna.

Här är några exempel på svaren:

”Under söndagen så gick det 6-7 matcher på förbundsnivå i Göteborgsområdet mellan 14:00 och 16:00. Flera av matcherna i samma serie. Så undra alla varför det inte kommer någon publik.” //Mikael Bernvid

”Framförallt handlar det väl om bristande marknadsföring och en felaktig bild av att få rätt peng per besök. Jag tror att man måste ha dynamisk prissättning där visa matcher endast kostar en tjuga för att locka dit folk. Men sen kan man fråga sig hur många som vill betala tre siffriga belopp för att se sitt lag i SSL åka på stor smisk med två siffrigt SSL är för ojämn idag.” //Fredrik Kempendahl

”När ska förbundet se till/lyckas med att innebandyn får mer plats i media? Är förbundet nöjda att vi ”närmast sörjande” o innebandynördar går på matcherna o köper diverse abonnemang med halvtaskiga sändningar? 

Jag har skrivit flertal ggr till olika mediabolag och bara fått liknande svar: ” vi sänder det folk vill se”. Det räcker att kolla runt o lyssna när det är full omgång i våra högsta serier så nämns det inte ens. (Fåtal ggr) Damhockeyn har mer sändningstid o bevakning! (Inget ont om damhockeyn)” //Ola Annér

”Klart man vill ha fullsatta arenor men som Mullsjöbo med ca 5700 invånare och 711 av dom går på match det är en ganska hög siffra. 🌽🌽🌽 räknar man % är det en väldigt hög siffra. Så att städer som Stockholm , Göteborg osv inte ens kommer upp i det är ju total katastrof 🙈” //Erika Miller

”Om man vill få upp intresset bland allmänheten tycker jag förbundet (eller vilka som håller i rättigheterna) skulle se till att det visas någon herr & dammatcher (SSL, Allsvenskan eller JAS) på TV-kanaler typ SVT så fler får upp ögonen för denna fartfyllda sport. Då borde vi få fler supportrar som även kommer gå på matcherna live. Nu måste man köpa på exempelvis Sportexpressen för att se och det gör man bara om man redan är intresserad av innebandy tänker jag…” //Mattias Sjösten

”Jag tror att en viktig punkt är att se till att matcher kan ses på en vanlig öppen TV-kanal eller playtjänst, 1-2 SSL-matcher i veckan åtminstone. Nånstans måste ju ett intresse, fönster och kontaktyta mot sporten skapas hos de som är "allmänt sportintresserade". Detta behövs också för den normalintresserade som inte betalar för ett Expressenabonnemang. Sändningarna behöver vara bättre, fler vinklar, slowmotion på målrepriser osv. Highlights från SSL på Youtube är pliktskyldiga utzoomade klipp utan "läcker" slowmotion-repris eller kommentar/analys på situationen. En kameravinkel. 

I sociala medier flödar det av inspirerande klipp på prestationer inom t.ex. ishockeyns värld i olika höga men även låga serier. För innebandyn är det Finland och Tjeckien dessa kommer från, i stort sett NOLL från Sveriges ligor. Skapas det en möjlighet att få upp intresset genom t.ex. det ovan nämnda så kommer mer publik, men även matcharrangemangen och matchtider behöver bli mer attraktiva.” //Micael Haraldsson

”Vem orkar bry sig för en sport som spelas sex månader per år?Upp till 16 lag per serie, det blir 30 helger av 52, fortfarande inte mycket, men ett steg åt rätt håll. Till en början blir det säkert stora skillnader mellan lagen, men för de som ligger längre ner blir det ändå många matcher mot liknande motstånd, och de lär de ju per automatik bli bättre, och en och annan skräll är att vänta. Och det är ju det man vill se (tror jag)” //Erik de Groot

”Klubbarna behöver fler som engagerar sig, finns massa grejer med arrangemang som lockar publik. Hur många av elitklubbarna fixar det mest enkla som att föra in skottstatistiken, det fixar de i div 3 allt som oftast så hur svårt kan det vara egentligen? 

Nej det ska va underhållande att gå på match och lagen får spela en innebandy som lockar och promota sina profiler osv. Vara ute på köpcenter, fixa så barnen får träffa spelarna osv. Inget får man gratis så rolig är inte produkten SSL utan en hel del halvtråkiga matcher.” //David Karlsson

”Blir lite svårt det är nästan samma upplägg på matcher som för 25 år sedan men skillnaden är nog att det saknas profiler och stjärnor som vanliga åskådare kan njuta av. Inte bara vi IB nördar.Minns matcher mella Storvreta o AIK o TÄby. Då var det ett mindre krig på matcherna o mycket publik 😁” //Håkan Kanebjörk

”Mycket bra krönika. Än en gång syns förbundets oförmåga. I princip alla konton på SoMe från SSL ser ju ut att drivas av en AI-Bot från 1972 (den som fattar ironin förstår kritiken). Titta på F-liiga, deras Instagram svämmar över av highlightreels. Det är bara Storvreta som lyckas någorlunda som pumpar ut Kohonen.Jr:s framfart men att svensk innebandys största nyhet och i princip 80% av alla inlägg man ser är nr.5 i poängligan är ju ett skämt. Gabriel är en magisk spelare så exakt 0% emot honom. Men har vi inte MER att kabla ut? Som det skrevs, 0-0 finns ju knappt, borde finnas någonstans mellan 80-200 mål att visa, bara från Ssl (dam+herr) per omgång?!” //Viktor Jonson-Brånn

”Ja, det är verkligen usla publiksiffror i SSL med några få undantag. Konkurrensen har hårdnat och kraven har ökat från pubkiken. För många klubbar har nyhetens behag klingat av. Räckvidden för att nå ut med information har minskat både i lokala tidningar (som har färre pappersprenumeranter) och i sociala medier (Facebook och Instagram kräver sponsrade inlägg för att nå mer än 5 % av dina egna följare idag om man inte lyckas göra varje inlägg viralt). Det som fungerade för 3 eller 10 år sedan fungerar inte idag.

Håller med Magnus om att det börjar med klubbens egna medlemmar. Om man inte får ungdomsspelarna och deras familjer att komma på matcherna - vem ska då komma? Lyckas vi behålla tidigare generationer av spelare på läktarna? Om förbundet ska anställa någon är det kanske en expert på digital marknadsföring som kan stötta klubbarna? Och övertyga en central sponsor om att pumpa in pengar i att driva åskådare till arenorna.” //Sölve Dahlgren


TV: Hyllar talangerna i Pixbo - "Det är jag mest förvånad över"

"Han gillar när det käftas" - Pixbos kapten Gustav Fritzell om 05-födda supertalangerna.


Den här artikeln handlar om: