#ibsilly
Sara Attermo.
Superligan

Ser ut att fortsätta i Sirius – riktar kritik mot gamla klubben

ANNONS

Sara Attermos vistelse i Sirius kan bli permanent till nästa säsong.

Veteranen Sara Attermo, född 1987, lånades ut från Täby till SSL-konkurrenten Sirius inför årets säsong. Hon hade spelat i Stockholmarna de senaste tio säsongerna men fick ingen plats i årets lagbygge.

I Sirius har hon fått en större roll och nu går kontraktet med Täby ut. Attermo har inte gjort till någon hemlighet att hon gärna fortsätter i den blåsvarta klubben, och i skrivande stund är det bara detaljer som återstår för att hennes önskan ska gå i uppfyllelse.

– Det här inte helt påskrivet och klart. Jag planerar för att vara kvar i Sirius, jag kör försäsong med dem och tränar på för fullt, säger Attermo till Innebandymagazinet.

Hon utesluter också en fortsättning i Täby, en klubb som hon var med och tog SM-guld i för tre säsonger sedan.

– Täby är min moderklubb och jag har haft jättemånga fina år där, men ska man spela någonstans så vill man veta att föreningen vill ha en. Sirius har visat att de vill ha mig och satsar på mig. Täby har inte hört av sig överhuvudtaget, då blir det ett enkelt val. Jag trivs jättebra i Sirius med laget och alla förutsättningarna runtomkring, innebandyn i Uppsala är ju het!

Attermo menar på att Täby inte visat tillräckligt intresse för att en fortsättning i klubben skulle kunna vara möjlig. Istället riktar hon stor kritik mot sin huvudförening.

- Jag vet inte om föreningen tar trotjänare för givet? Jag tror jag är den som har spelat flest SSL-matcher i Täby genom historien, jag är ganska Täby-förknippad. Jag tycker att jag har varit lojal mot föreningen, det har aldrig varit någon konstig relation mellan mig och Täby. Det är märkligt att man inte ens hör av sig, och är man inte intresserad så tycker jag att man kan säga ”jättekul att du trivs bra i Sirius, men vi har inget intresse för dig”. Man kan vara så rak mot spelare, det tar man på något sätt, säger hon.

- Men när det bara är tyst så är det jättekonstigt. Ska man ringa upp själv som spelare? Jag kan tycka att det är sportchefens och föreningens roll att faktiskt ta den dialogen. Men visst, man kan kanske ta sånt ansvar själv som spelare…är man inte intresserad av en spelare så tycker man väl inte att det är värt att lägga den tiden. Täby har väl tillräckligt att fokusera på sig själva, det händer väl en hel del saker där.

Täby har skakats av interna stridigheter under säsongen där huvudtränare Christian Mattsson lämnade strax innan seriestart. Senare under säsongen blev storstjärnan Moa Tschöp, enligt flera samstämmiga uppgifter till Innebandymagazinet  avstängd och fick lämna över kaptensbindeln till Lisa Carlsson. Tschöp spelade inget mer för Täby under slutspelet.

Hur upplevde du själv att miljön var i klubben under din sista tid där?

- Jag tycker det var bra till stora delar under den tiden som jag var i Täby. Det var väl sista säsongen som det hände någonting. Det var lite annorlunda innan jag gick. Täby gjorde ett jättestort misstag efter SM-guldet och fick nästan värvningshybris: ”Oj, nu har vi tagit SM-guld, nu kan vi värva hur mycket som helst”. Man tog in spelare utan någon större tanke och truppen blev för stor. Då är det många som är långt ifrån speltid eller som kommer och går, man vet inte om de tillhör laget eller inte: ”Hon här har försvunnit, men hon var tydligen utlånad. Det är bra att man fick information om det…”.

- Det blev ganska stökigt med många på samma position som skulle dela på speltiden. Det blev väldigt oklart och jag tror föreningen kan bli bättre på det generellt. Att ha en lite mindre trupp är oftast bättre, alla känner sig delaktiga och måste ta ansvar och leverera, man kan inte titta på någon annan. Det är lättare att få ihop en lagsammanhållning då, avslutar Attermo.

Sirius slutade fyra i årets SSL och åkte ur i kvarten mot Mora, samtidigt som Täby placerade sig på en sjätteplats – även de fick respass i kvartsfinalen, när man förlorade mot Endre med 0-3 i matcher.

JUST NU PÅ PLUS: Artikelserie: Framtidens SSL-stjärnor i distrikt för distrikt

TV: Årets målvakt om skillnaderna att spela i ett herrlag

Matilda Östlund Visén: ”Man kunde ofta få höra - nu kommer jag sätta den i krysset bakom dig Matilda”

Matchrapporter: Två mål för Matilda Abramsson när AIK vann mot Täby FC Älvsjö AIK stod för imponerande vändning Tre poäng till Tyresö Trollbäcken efter avgörande i slutperioden mot Täby FC Alunda fortsätter vinna – 5-4 mot Täby FC Nacka Wallenstam vann på hemmaplan mot Täby FC

Den här artikeln handlar om: