Pixbo Wallenstam
Tim Wiklund.
Superligan

Klubbikonen fick lämna Pixbo – riktar kritik mot föreningen

Tim Wiklund fick bara en säsong som huvudtränare för Pixbo Wallenstams herrar – sedan avbröts samarbetet.

Den 26 maj förra året presenterades Tim Wiklund som ny tränare i Pixbo Wallenstam. Klubbikonen hade åtta säsonger bakom sig i laget som spelare, och tjuvstartade sin tränarkarriär för två säsonger sedan som assisterande tränare i just Pixbos herrar, då slutade laget trea i tabellen men fick aldrig chansen att spela slutspel då serien stängdes ner.

Hans första säsong som huvudansvarig slutade dock i moll, då Pixbo missade slutspelet för första gången sedan 2009/10. Efter att säsongen tog slut så meddelade klubben att Thomas Andersson blir nygammal huvudtränare nästas säsongen, och att han vid sin sida skulle få Magnus "Sudden" Sundell som assisterande. Däremot nämndes inte Wiklund alls i pressmeddelandet, men för Innebandymagazinet bekräftar han att tiden i klubben är över för tillfället – Pixbo valde att inte förlänga kontraktet.

- Jag har inga engagemang kvar i föreningen överhuvudtaget. Jag fick ett meddelande i våras att de inte längre vara intresserade av hitta en framtid lösning med mig. Jag har inte hört någonting från föreningen sedan dess, bortsett från att det är lite ledare på ungdomsnivå som har hört av sig och bett om stöd och hjälp, säger han till Innebandymagazinet.

Har de gett dig någon motivering till varför du inte får stanna kvar?

- Nej. Men någon behöver bära hundhuvudet efter ett missat slutspel. Sedan finns det många variabler som man behöver väga in i det här. Vi har olika syn på saker och ting: Hur det ska bedrivas, analysen, vad som behövs, och vilken typ av kapacitet, målbild och förväntning som föreningen har – kontra med möjligheten som finns och vad som kommunicerats tidigt på säsongen i form av målsättningar. Det är en misalignment där.

Var någonstans skiljer sig din ståndpunkt främst jämfört med Pixbos?

- Vi drev på en väldigt förändringsbenägen agenda för att titta framåt, utveckla individer och göra en generationsväxling i föreningen. Målet och instruktionen var: ”Gör så bra du kan, utifrån förutsättningarna. Driv på och få så mycket utveckling som möjligt”. Jag tycker vi fick bra personlig utveckling på många individer, från att 00-generationen tog enormt många steg till att vi lyckades få våran mest rutinerade spelare, Martin Östholm, att vinna poängligan och bli årets center två år i rad. Det får man ändå lyfta fram.

- Vi började modernisera spelsättet, från att ha varit väldigt, väldigt, väldigt styrda till att bli mer individuellt beslutande, utvärderande och utvecklande. Det är den linjen vi måste vara med på, innebandyn utvecklas framåt och man måste vara med i utvecklingen när det kommer till tempo och spelsätt. Det blir mer och mer hög press, det ställs högre krav på fysisk kapacitet och professionalism.

- Men jag tycker att det kommer initiativ och inriktningar från delar av ledningen i form av extrema resultatfokus, allting var okej bara för att skapa resultat. Det blir en mer destruktiv utvecklingsfas, det är väl där vår syn på saker delar sig. Sen tycker jag inte det är fel i sak egentligen, resultatet är viktigt på alla håll och kanter, men då tycker jag det ska vara tydligare direktiv från början.

Det är ju lätt att det kan gå tillbaka resultatmässigt om man försöker förändra saker. Borde Pixbo haft med sig det i sin utvärdering, att man går tillbaka lite under ett ”förändringsår”?

- Absolut! Ska man trycka på en generationsväxling så är de svårt att ta in massa kompetenta talanger och samtidigt säga att man ska vara topp tre. Det är en sån grej jag har svårt att få ihop. Sen ska det alltid finnas en drivkraft och målbild för att komma så högt upp i serien som möjligt, men förväntningen måste vara därefter.

- Men jag säger inte att det inte var en misslyckad säsong, det får absolut inte ske att man missar slutspel. Så jag är helt förstående att det sker en förändring. 100 procent. Men på det sättet det ske på, hur det riktas in under säsongen och framöver, är inget jag håller med om.

Vad ville Pixbo få ut från den här säsongen? Skulle ni vara ett topplag direkt, eller skulle det bli ett utvecklingsår?

- Jag fick ett väldigt tydligt mandat: Vi ska fortsätta utvecklingen som vi startade för två år sedan, då lyfte vi upp sex stycken 00:or. Vi skulle bygga vidare på det under det här året. Vi fick in lite spets, men inte så många nyförvärv, det var nästan samma trupp. Då handlade det om att vi skulle göra det så bra vi kan och fortsätta utveckla individen. Det var därifrån vi satte planen.

Tycker du själv ni har en trupp som ska sluta högre upp än på en niondeplats?

- Vi har en trupp som ska ta sig till slutspel. Att komma topp två och tre i powerplay- och boxplaystatistiken, ha personen som vinner poängligan, ha tre till fem 00:or om startade på tre femmor hela säsongen och fortsätter utvecklas – då ska vi absolut ta oss till slutspel. Det intressanta är att utvärdera hur det är möjligt till att vi inte lyckades göra det. Där har vi alla olika typer av svar. Men vi borde ha löst det med den statistik och trupp vi hade.

Faller det tillbaka på klyschan om att det är en resultatstyrd bransch?

- Jag fattar det i slutändan. Det är resultaten man vill åt. Jag var väldigt tydlig inför den här säsongen att jag inte skulle gå ut och snacka om några resultatmål – jag förväntar mig att alla individer i truppen går in med målsättningen att vi ska ta guld någon gång. Att vi har potentialen att göra det. Men då behöver alla utvecklas, vi behöver lösa både taktik- och systemfrågorna, men också leverera jävligt bra. Men vi har inte tillräckligt med bredd, erfarenhet eller landslagsspelare för att kunna ta oss långt bara på rutin. Vi behöver göra det fruktansvärt bra. Ska man bara mäta ett elitlag på resultat kontinuerligt, så behöver det finnas mer ekonomiska muskler, intresse och engagemang för att ha möjlighet till att göra det. Annars behöver man räkna med att det går i cykler, vilket det gör i alla idrotter.

Vilket håll tror du Pixbo är på väg emot?

- Bra fråga. Nu har jag inte så bra insikt längre, och jag tycker fortfarande om gubbarna i laget. Det finns en hög kapacitet. Sen så strävar jag alltid efter utveckling och hoppas att de kan ta nästa steg. Men jag är orolig att man innebandymässigt tar ett steg bakåt i utförandet, men det kan skapa resultat på kort sikt, absolut. Det är en lösning som är mer kortsiktig än långsiktig.

Kände du att du hade spelargruppens förtroende?

- Vad jag har förstått så har det funnits förtroende hela tiden. Jag har inte hört något annat eller läst om någon uttalat sig om det. Jag tror det har funnits en respekt och för förståelse för min ledarstil och hur jag bedrev det. Sen kan man alltid snacka om kombinationer, att det saknades olika typer av komponenter. Men jag har inte hört något stort ifrågasättande.

Hur har du mått efter att du fick beskedet?

- Det har inte varit några konstigheter. Jag vet hur det funkar, det är en jäkligt tuff värld. Alla agerar professionellt och vet om förutsättningarna. Jag har haft andra typer av aktiviteter utanför innebandyn som jag kunnat fokusera på. Det är mer att det är tråkigt när det är en förening som man brunnit för så långe – som tagit en dit man är – inte går en väg som jag tycker är gynnsam. Så jag mår bra, jag har god dialog med många gubbar i laget och kommer heja på dem i höst.

Wiklund har ännu inte hoppat på något nytt tränaruppdrag. Han har haft dialoger med lag i både SSL och Allsvenskan, men inte känt att det har funnits något som är tillräckligt intressant.

- Ska man hoppa på något överhuvudtaget så ska det vara någonstans där det finns tillräckligt kompetenta och intressanta människor som man kan jobba med, framförallt folk man kan se och lära av. Men nu är det inget som är aktuellt.

Istället för att träna ett innebandylag kommer Wiklund nu att "hänga på padelbanorna, dricka gott vin och se till att renovera min nya lägenhet så den blir riktigt jäkla fin!".

- Sen kommer jag följa innebandyn också givetvis. Det ska bli kul att se var saker och ting tar väger, det har varit två mellansäsonger nu med coviden. Det ska bli intressant att se hur innebandy-Sverige mår, förhoppningsvis blir det mer positiva vibbar nu med publik och allt möjligt.

TV: Poddpanelen om Hampus Ahrén och landslaget

Jämförelsen med Kim Nilsson: ”Har inget med varandra att göra överhuvudtaget”

Matchrapporter: Pixbo lyckades vinna mot IBF Falun IBF Falun reducerar serien mot Pixbo Pixbo tog ny seger mot IBF Falun IBF Falun vann tredje matchen – reducerar serien mot Pixbo 2-0 i matchserien efter ny vinst för Pixbo mot IBF Falun