19.00 Linköping-Djurgården
David Gillek och Kevin Björkström.
Superligan

David Gillek om kritiken: "Blir lite fel"

Linköpings tränare om Kevin Björkströms utspel: "Vet inte om han är rätt man att säga så"

Idag 19.00: Linköping-Djurgården - se matchen på SportExpressen Play

Ikväll spelar tabellsexan Linköping sin sista SSL-match innan VM-uppehållet. Djurgården står på andra sidan och trots att det skiljer åtta placeringar och 18 poäng mellan lagen så har huvudtränaren David Gillek respekt inför motståndet.

– Man är lite skraj inför den matchen. De har kommit närmare och närmare sin första poäng om man ser på deras två senaste matcher. Det gäller verkligen att vi är redo ikväll för det är ett bra lag vi möter, säger Gillek till Innebandymagazinet och fortsätter:

– Lite orolig är man ju ändå, någon gång tar de sin första poäng och det gäller att vi inte blir det laget som tappar poäng mot dem. Vi tror stenhårt på oss själva, men det kommer bli en tuffare match jämfört med vad folk kanske tänker utifrån.

Vilken matchbild väntar du dig?

– De spelar ett väldigt lågt försvarsspel. Vi kommer ha rätt mycket boll. Det gäller att vi gör rätt grejer med boll.

När vi kommer in på ämnet matchbilder så är det svårt att inte ta upp Kevin Björkströms kommentarer efter att hans Kalmarsund mött just Linköping i förrförra omgången. Kalmarsund vann då en mål- och skottsnål match med 3-2 efter förlängning, och när Björkström intervjuades av SportExpressen Play efter matchen så totalsågade han östgötarnas sätt att spela.

– De spelar inte innebandy i 30 minuter. Bland det tråkigaste laget har jag mött under mina 12 år i högsta serien, sa Björkström då.

David Gillek fick senare höra utspelet och påpekar att han inte var nöjd med Linköpings offensiva spel i de två avslutande perioderna.

– Men bara för att man för sämre matcher så hänger det inte ihop med hur man spelar innebandy. Vi spelar en bra och offensiv innebandy annars, säger han och fortsätter:

– Lag gör dåliga matcher. Det finns andra lag som spelar tröttare innebandy. Just han har väl använt burskydd mest av alla spelare i svensk innebandy genom tiderna, så jag vet inte om han är rätt man att säga så (skratt). Vi spelade ingen bra offensiv innebandy de två sista perioderna men det var ju inte så att Kalmarsund bjöd på underhållning heller, med tanke på vad de skapade för chanser. Jag tänker inte så mycket på det, och bryr mig inte vad han tänker.

Se Highlights från Linköping-Kalmarsund här:

”Rolig” kontra ”tråkig” innebandy är en debatt som levt vidare under alla tider. Hur ser du själv på den frågan?

– Det är tycke och smak. Lag som jag tycker spelar tråkig innebandy tycker kanske andra spelar jätterolig innebandy. Det som jag framförallt vill ha i matcher är känslor och intensitet. Att lagen spelar olika…det är så det är i alla lagsporter. Det är en charm i att alla lag spelar olika. För mig är matcher som slutar 10-8 inte någon bra innebandy. Jag kan gilla tighta matcher som slutar 3-2 också.

Vad som är rolig innebandy är ju tyckte och smak, som Gillek själv säger. Något som han själv uppskattar att se är exempelvis intensitet, närkamper och duellspel – något som han kan sakna i dagens elitinnebandy.

– Det hänger ihop lite med vad det är för spelare som kommer upp i yngre år, det är en ganska stor och komplex fråga som man inte bara kan lägga på tränaren i laget, att ”ni spelar tråkig innebandy”. Det är en ganska stor sak att diskutera och utveckla, hur svensk innebandy ska bli attraktivare som sport.

– Det är inte lika mycket känslor i matcherna längre. Vi behöver ha fler profiler också. Det tycker jag har att göra med vad som kommer upp underifrån. Visst, det är många skickliga spelare men inte så många starka karaktärer och profiler. Det är en sak som behöver diskuteras. Vad det innebär? Det kan vara att banta serien till färre lag så det blir tuffare och roligare matcher. Vi har att jobba på med vår produkt för vi når ju inte ut till en större publik, det är känslan. Det är något vi behöver göra för att bli mer attraktiva.

Vilka tycker du själv spelar rolig kontra tråkig innebandy i SSL?

– Det är inget lag som sticker ut varken åt det ena eller andra hållet. Med vissa lag blir det högre tempo och med andra så blir det lägre. Jag tycker det är en charm i det, att man spelar olika. Vissa lag jobbar med utveckling och andra spelar kanske likadant som man gjort i alla år. Det är en trygghet för dem och det får man bara respektera, att det är så.

Har man ett ansvar gentemot publiken att bjuda till?

– Självklart så vill vi bjuda på underhållning. Mitt ansvar är att leverera resultat, det är ingen som hyllar mig om vi spelar en innebandy där matchen slutar 10-12 och vi förlorar varenda gång. Då är jag inte kvar på mitt jobb. Det gäller att hitta mixen i det, jag vill spela en offensiv innebandy, bjuda på snygga mål och spela härligt och frejdfullt. Det handlar om resultat.

– Man får titta på vilket spelsätt du ska ha och får du se vilken trupp du har. Vi har jobbat ganska mycket med att spela ett högt försvarsspel under hela försäsongen och i början av SSL. Nu spelar vi ett kanske lite lägre försvarsspel, men kan också variera med att spela högt. Det kan hänga ihop med vår trupp och vilka spelare vi har. Vi har ett ganska stort lag och tunga spelare - du kan inte bara ha ett spelsätt och köra på det, du får se vad du har för spelartrupp också när du väljer spelsätt.

Hur reagerade du själv som spelare efter att ha mött ett lag du tycker spelat tråkigt och defensivt? Skulle du själv kunna stå som Kevin Björkström och såga motståndarnas spel när du själv var aktiv?

– Det är ju en klassiker, att man alltid gör det när man tycker att matchen var tråkig. Det har spelare gjort hela tiden. Tycker man att lag spelar tråkigt och håller bollen så får man göra något åt det själv i sitt spel. Väljer ett lag att stå och hålla i bollen så får det andra laget se till att de inte kan göra det. Man kan inte bara lägga ansvar på ett lag, man får fokusera på det man själv gör. Jag kan inte påverka vad andra lag gör, bara vad vi gör. Att slänga skit på hur andra lag spelar tycker jag blir lite fel, avslutar Gillek.

Matchrapporter: Växjö vann avgörande matchen mot Kalmarsund Kalmarsund vann och kvitterade mot Växjö Pixbo säkrade segern i matchserien mot Linköping Växjö tog ny seger i serien mot Kalmarsund Pixbo tog ny seger mot Linköping

FAKTA

Vilken klubba gör flest mål i SSL Herr?

Faktarutan sponsras av Nordic Floorball.

Flest mål: UNIHOC GLNT SUPERSKIN

Spelare: Alexander Galante Carlström, Falun

Antal mål: 52

Faluns superstjärna vann återigen skytteligan och fick ett lyft efter att han fick sin nya GLNT-modell, som han även vann VM-guld med. "Det bästa tycker jag är balansen i klubban", säger Galante Carlström själv om sin nya sticka.

Visste du att nya GLNT-klubban även finns som juniormodell? Hos Nordic Floorball finns den att köpa med både EPIC-blad och ICONIC-blad.

Köp klubban här (pris: 449 kr - just nu 25% rabatt!)