Säsongsnedstängningen
Allsvenskan östra

Allsvenska sportchefens hårda kritik mot Förbundet

Åkersbergas Andreas Berglind är minst sagt irriterad efter gårdagens beslut att stänga ner Damallsvenskan.

Igår kom beslutet från Svenska Innebandyförbundet att samtliga serier avslutas förutom de tre yrkesmässiga serierna SSL Herr, SSL Dam och Herrallsvenskan. JAS-serierna är dock fortfarande pausade och kan återupptas längre fram. Även alla distriktsserier avslutas och ingen upp- eller nedflyttning sker. Ett beslut som såklart har väckt stora reaktioner ute i landet.

- Kan inte säga rakt ut vad jag tycker om det beslutet för då skulle det bli liv i luckan, men om jag ska vara lite formell så vet ju inte förbundet själva regelverket för detta och har gissat lite och gissat väldigt fel i det hela när det gäller Herrallsvenskan kontra Damallsvenskan och för mig personligen så är detta diskriminering och trodde inte sådana här beslut kunde tas vid den årstid vi lever i nu, säger Åkersbergas sportchef och tränare Andreas Berglind till Innebandymagazinet och fortsätter:

- När det gäller beslutet att stänga ner så har vi och några andra klubbar sagt att vi kan gärna spela längre fram in i maj/juni om så behövs så att tjejerna får ett värdigt avslut på sin säsong då de har blivit motarbetade hela tiden från förbundet och sedan kommer detta beslut.

Samtidigt om man tittar ekonomiskt på det så hade man ju kunnat stänga ner tidigare, men detta är ett svårt beslut från förbundet att ta och det köper jag.

Det är inte gårdagens beslut i sig att avsluta alla serier som upprör Berglind allra mest utan det är det tidigare beslutet när Damallsvenskan pausades samtidigt som Herrallsvenskan fick fortsätta spela.

- När detta beslut som kom först att herrar får spela men inte damerna så var det inte så lätt att förklara för damerna varför? Att förbundet prioriterar herrarna före er tjejer? Jag vet att vi också spelar i Allsvenskan men ni får inte spela? Jo ni får spela i SSL-klubbar men inte med ert lag, och nu kanske ni får spela JAS, men inte i Allsvenskan då ni är damer.

Eftersom Herrallsvenskan fortfarande spelar så kommer det vara kval upp till SSL men inga lag som åker ur Allsvenskan. Damallsvenskan har bara spelat fem omgångar så där kommer det varken flyttas upp lag till SSL eller skickas ner några lag.

- Att inget lag åker ur eller går upp förstår jag när man endast spelat ett par omgångar som vi endast har fått göra i Allsvenska Damserierna och jag tycker synd om de lagen som verkligen satsat på att gå upp så som Storvreta IBK med alla sina stjärnor som är roligt för våra serier och mest synd tycker jag om IBK Dalen som de kastade ut förra säsongen trots att de hade chansen att vara kvar och nu i år inte får chansen att spela sig tillbaka.

Du är väldigt kritisk till hur Förbundet har skött detta och besluten de har tagit. Hur hade du velat att de skulle ha gjort i stället?

- Självklart tycker jag som alla andra jag har pratat med att damerna ska ha samma rättigheter som herrarna. Förbundet sa till oss allsvenska Stockholmslag på mötet vi hade med dem att det är lika mellan Herrallsvenskan och Damallsvenskan och ändå gör de så här?

Jag vet att många beslut är svåra att ta och man måste dra en gräns någonstans, men nu gör man det för spelare som spelar i samma serietillhörighet Allsvenskan och låter då damerna inte få spela som kommer få stora konsekvenser långsiktigt på damsidan/flicksidan.

När serien pausades hade Åkersberga tagit tio poäng på fem matcher och man var med och krigade om en av SSL-kvalplatserna uppe i toppen. Det var bara två poäng upp till kvalstrecket. Efter gårdagens beslut är sportchefen nu rädd för att många av hans spelare ska tappa motivationen och sluta spela innebandy.

- För oss i Åkersberga och även övriga lag som jag har pratat med så tappar vi spelare både på damsidan, men även på juniorsidan och får även frågor från våra juniorer som jag också tränar varför damerna inte får spela när herrarna får det, detta sprids ned i åldrarna och de får se detta härliga besked som Förbundet har tagit och fegt har hållit sig fast vid hela säsongen och det ger inga bra visioner för våra yngre tjejer som senare ska upp i ett damlag som inte har samma rättigheter som herrar har i samma serier och detta gäller ju också i JAS-serierna där man har olika villkor för tjejer och killar, och jag har tittat runt i varje sport där man har exakt likadant mellan pojkar och tjejer där det kommer till Junior-SM, men inte här?

Något annat som Berglind reagerar starkt på är att förbundet valt att inte stänga ner JAS-serierna än utan där hoppas man på att kunna återuppta spel om pandemin lugnar ner sig inom den närmsta framtiden.

- Hur tänker förbundet när man stänger ner allt men kan till exempel hålla öppet JAS-serien? Missförstå mig inte då jag vill hålla tanken öppet för alla och verkligen låta alla spela JAS och även vi. Men vi i vårt damlag har ju flera spelare som kan spela JAS och spelade också de få matcherna som var, ska de få spela där? Är det mindre risk för dem där, och likadant är det med de spelare som är utlånade till SSL som åker kors och tvärs genom hela landet, är det mindre risk med det än att spela i våra lokala serier? Tittar man vidare på JAS-serierna så är det roligt om man kan öppna upp dem igen, men jag ser en stor risk att fler slutar som inte kommer få spela JAS från Dj-träningsgrupperna där vi innan kunde erbjuda spel för dem som inte tar en plats i JAS-laget kunna spela i DJ1 eller DJ2 som nu inte har någon serie att spela i, och hur roligt blir det för de spelarna i träningsgruppen om 20-25 spelare där endast 15 stycken spelar, att komma till nästa träning med vetskap att jag har inte någon serie att få spela i? Kortsiktigt säger jag ja till detta, men om vi tittar långsiktigt och vill behålla så många som möjligt inom vår förening så tycker jag inte detta är någon bra idé om vi inte kan erbjuda samtliga spel för våra juniorer.

Sportchefen ser också en oroväckande tendens för framtiden efter förra säsongens beslut att utöka antalet lag i Damallsvenskan, som gjordes tillfälligt tack vare just pandemin. Nu kommer även nästa säsong fortsätta att spela med tolv lag i alla fyra allsvenskor i stället för åtta.

- Det är en annan sak som jag tycker är fel när förbundet pratar om att i damserierna är det yngre spelare än i herrserierna. För det första så är det mindre utövare generellt på damsidan i samtliga lagidrotter, för det andra när man ökar på Allsvenska serierna till tolv lag och som vi har det i Östra med många Stockholmslag med stor konkurrens bland tjejerna så kommer det nu bli än yngre då man från Förbundet själva skapar dessa problem och likadant blir det i våra Dam1anserier där man utarmar dessa serier när man lyfter upp två lag till som man har gjort. De kommer bara att bli yngre och yngre, och angående yngre så kommer det bli det också på seniornivå för oss i Stockholm alla fall när man nu har tolv lag i serien och många Stockholmslag som försöker få ihop spelare, så kommer man nu börja titta på yngre och yngre spelare och likadant för våra Dam1anserier som utarmas när man lyfter upp flera lag till Allsvenskan. Kämpa!

TV: Sågar agerandet i SSL: "Det är bedrövligt"

Poddpanelen om stora SSL-snackisen: "Ser otroligt illa ut"

Matchrapporter: Ny tung förlust för Åkersberga IBF – som tvingas lämna serien Isabel Balzano i målform när Åkersberga IBF vann mot IBF Falun Warberg segrare hemma mot Åkersberga IBF – Ida Sundberg matchvinnare Storseger för Kalmarsund – 7-2 mot Åkersberga IBF IBK Lund avgjorde i tredje perioden mot Åkersberga IBF