Foto: Anton Måård

Kalmarsund: "Vi ökar på marknadssidan trots Covid-19"

ANNONS

FBC Kalmarsund är stekheta på marknadssidan. Nu kan klubben sensationellt öka sponsorintäkterna med upp till en miljon kronor under pandemi-året.

De riktigt stora sportsliga framgångarna väntar runt hörnet för Kalmarsund. Under tiden kan supporters och klubbmedlemmarna glädjas över allt klubben är världsbäst på marknadssidan. 

– Vi är rätt nöjda. Vi har jobbat ifatt på säljet. Jag är permitterade och har begränsad arbetstid och har lagt det mest åt sidan förutom sponsring, säger Kalmarsunds klubbchef Per Viberg till Innebandymagazinet.

Hur har våren och sommaren varit?

Vi tappade säljtid under flera månader och började vara ute hos partners från vecka 33. Vi hade 56 utgående avtal efter förra säsongen. Vi har nu träffat de flesta och vi öka totalt sett och tappar bara 3-4 stycken av våra partners av olika orsaker. Vi har även träffat nya samarbetspartners och skrivit nya avtal. Atmosfären är mycket positiv trots allt. 

Ni hade sponsorintäkter på sex miljoner kronor 2019/20. Vad hamnar det på denna säsong?

– Det kan bli att vi ökar en miljon kronor till sju miljoner förutsatt att de sista kampanjerna går hem. Det måste vara unikt i Covid-19 tider. Och det är inte en summa som slår i taket. Det finns potential till ännu mer. 

Historisk sett har FC Helsingborg och Storvreta IBK varit i särklass på marknadssidan i svensk innebandy. Storvreta som enligt obekräftade uppgifter har en liknande omsättning på marknadssidan som Kalmarsund 2019/20 kan bli passerad av Kalmarsund. Det är anmärkningsvärt med tanke på att Kalmarsund bara har spelat i SSL i tre säsonger.  

– Vi går framåt och vi tror stenhårt på vår produkt. Näringslivet går bra i Kalmar och på Öland, framförallt i Kalmar. Under hela vår starka tillväxtresa har vi jobbat målmedvetet med nätverksträffar, sponsorfester och träffar, afterworks och liknande. Vid varje hemmamatch har vi 80-120 personer på VIP-avdelningen från vårt nätverk. Vi jobbar modernt på alla sätt och vis.

Padel och digitala möten med era partners är några av era nya grepp?

 Vi har startat samarbete för digitala möten där våra partners kan göra affärer. Varannan fredag hyr vi en ett stort padelcenter och erbjuder våra partners padelspel under två timmar. Det är mycket uppskattat. Innan jag började hos FBC Kalmarsund fanns det inget nätverk. Vi har byggt upp det på kort tid.

Per Viberg har arbetat för Kalmarsund i tre år och är inne på fjärde året. Dessförinnan hade han samma roll i Visby IBK. Nu gör han stor skillnad i landslagsspelaren Kim Nilssons klubb.

– Vi gör exakt samma sak med herrarna och damerna. Syns du hos herrarna så syns du även hos damerna. Det ligger i tiden och här är innebandyn mycket bra som sport. Potentialen framöver är 8-9 miljoner och det är ett underbetyg tycker jag till flera klubbar att vi är bäst på marknadssidan efter bara tre år i ligan. Vi mäter våra siffror hur vi syns i bland annat media. Det tycker våra samarbetsparter är viktigt. Att mäta är att veta, annars blir utgångspunkten för förbättringsarbetet bara godtyckligt, konstaterar Per.


TV: Omgångens sexa! Bästa spelarna i premiäromgången av SSL Herr

✔ ”Antingen var Stefansson jävligt dålig på att skjuta, eller så…”