Profilens kritik: "Det är ett fiasko"

ANNONS

Efterlyste samarbete: "Det händer ingenting" - då kom nyheten dagen efter.

Med sex framgångsrika SSL-säsonger bakom sig om spelare är Christian Mattsson en av de Västeråsprodukter som lyckats bäst genom åren. Men det finns betydligt fler, inte minst Faluns Alexander Galante Carlström och Rasmus Enström som också är från Västmanland.

Efter 2016/17 la Mattsson klubban på hyllan och den senaste säsongen var han huvudtränare för Täbys damlag i SSL. I torsdags valde 35-åringen att skicka en rejäl känga till herrinnebandyn i Västerås via lokaltidningen vlt.se. ”Svälj stoltheten och börja samarbeta” var budskapet.

– Så länge som de här division 1-föreningarna inte samarbetar med varandra, och förstår innebörden med att sätta Västerås på kartan igen... Så länge man inte förstår det kommer det aldrig hända någonting. Som det har sett ut nu, ända sedan Västerås gick i konkurs, så har det varit näbbar och klor efter varje spelare men… det händer ingenting, sa Christian Mattsson till vlt.se och menade att han vill se att man samlar de största talangerna i en klubb, istället för att de är utspridda i flera klubbar och sedan försvinner till andra delar av landet.

– Jag förstår dem, för det finns inget för dem att gå till här i stan. Det finns inte en enda förening som har varken kraft, organisation eller ekonomiska resurser att nå den här SSL-platsen inom två år. Det är ett fiasko. Man måste strunta i vad som står på bröstet och börja lite på vad vi vill göra för spelarena i staden. Sedan får man svälja stoltheten och börja samarbeta.

Det dröjde inte länge innan svaret kom. Morgonen efter, på fredagen, släppte Västerås Innebandy och Surahammars IBF nyheten att man inleder ett samarbete på juniorsidan med ett kombinationslag i Juniorallsvenskan. ”Det tror vi kan främja att spelare med höga ambitioner i Västmanland slutar att söka sig till andra orter och län för att få stimulans och utveckling. Vi tror på ett utvecklat samarbete mellan föreningarna i länet och att vi på så sätt, på sikt, kan få fler herrlag högre upp i seriesystemet än vad som finns idag” skriver man på Västerås hemsida.