Faluns lyckades locka 1761 åskådare i snitt på sina matcher ifjol.
Foto: Event-bilder.se

Faluns klubbchef kräver hårdare jobb från kollegorna

ANNONS

Falun är Sveriges bästa förening på att locka publik till sina arrangemang. Nu vill klubbchefen att övriga klubbar i Sverige hakar på så att snittet i ligan höjs kommande säsong.

Efter att publiksnittet i herrarnas SSL ökade i 16 raka säsonger mellan 1991-2006 har det stagnerat och nu är den senaste trenden att det minskar istället. De två senaste åren har publiksnittet varit det sämsta sedan 2009/10.

Bäst av alla klubbar föregående säsong var Falun som nästan hade 1800 åskådare per match. Men klubbchefen Patrik Bäck är inte nöjd utan siktar mot 2000 per match kommande säsong.
- Vi är jättenöjda med vårt snitt såklart och det var ett fall framåt mot tidigare år, säger Bäck till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Men vi hoppas att det ska öka ännu mera. Spänner vi bågen högt kan vi sikta på 2000 men det kommer att bli oerhört tufft. Men vi kämpar på varje år med att förbättra våra arrangemang så det ska bli attraktivt för vår publik att komma till arenan.

Trenden är tyvärr tvärtemot om man tittar på hela serien där snittet har minskat de två senaste säsongerna.
- Svårt att svara på varför det sjunker men kanske är det så att alla klubbar inte lägger så mycket krut på sina arrangemang eller att profilera sina spelare. Jag upplever att det är så och att man ser svårigheter istället för möjligheter. Det krävs en uppryckning av alla klubbar och det var något vi hade hoppats på när vi tog steget och införskaffade en mediakub och en arrangemangsstab som jobbar med matchen inne i arenan. Då hade vi hoppats på att flera skulle haka på. Men det finns embryon till det ute i landet. Sedan beror det också till viss del på vilka lag som kommer upp och vilka som åker ner.

Storvreta och Dalen har varit inne på att spelschemat och SSLPlay gör så att snittet minskar. Är det något du håller med om?
- SSLPlay kan jag hålla med om påverkar. Det finns säkerligen några som stannar hemma när tillgängligheten ökar. Spelschemat varierar ju så har man otur kan det bli långt mellan matcherna eller väldigt tätt. Kommer de täta perioderna vid fel tidpunkt på året, vid jul till exempel när folk inte har så mycket pengar, så får man se till att göra aktiviteter som lockar folk till arenan istället vid de matcherna.

- Vi hade några matcher förra året som vi sålde ut till sponsorer som såg till att publiken kunde komma istället. Det är ett sätt att göra det på men det kanske inte är någon universallösning. Men man måste försöka att hitta lösningar för att behålla publiken.

Hur ska ni göra för att locka publiken till arenan kommande säsong?

- Sociala medier är en viktig spelare för oss. Det kan man inte sticka under stolen med. Sedan jobbar vi med ett projekt som vi kallar "färga staden rosa". Det innebär att vi ska få en betydligt större synlighet nere i stadskärnan. Vi vill få butikerna i stan att bli mer rosa i någon form. Det kan vara allt ifrån gamedayflaggor, att de jobbar i våra matchkläder eller att de har någon form av rosa attiraljer som gör att folk förstår att Falun spelar match ikväll. Vi tror stenhårt på detta projekt och att det ska ge oss en ny kundkrets. Det är den största förändringen från hur vi jobbade föregående säsong.

Klubbchefen hoppas inte bara att snittet ska öka kommande säsong han till och med kräver det av sina kollegor ute i landet.
- Det får inte fortsätta sjunka. Då får klubbarna kamma till sig och börja jobba med sin produkt. Kalmarsund tror jag kommer bidra med en viss ökning för att de jobbar bra aktivt själva och att de har Kim Nilsson i laget. Å andra sidan kanske inte Lindås är så jättesexiga och drar mycket folk. Så det kanske går på ett ut. Men de övriga som varit med ett tag får se till att jobba hårt för att få dit folket så att snittet hamnar över 1000, annars blir det skämskudde.

Läs mer
Trenden: Publiksnittet minskar - sämsta på 8 år
Storvretaikonens teori: spelschemat förstör publiksiffrorna
Dalenikons teori: SSLPlay stjäl publiken
SSL-tränarens syn på den minskande publiktrenden