Video: Här hyllas Rasmus Enström av Faluns publik.
Foton: Adam Troy, Per Wiklund
Superligan

SSL-bossen: "Både toppar och dalar under säsongen som gått"

ANNONS

Mer publik till arenorna i fokus: "Jag tror vi behöver våga tänka nytt"

Publiken ökar igen i SSL efter pandemin. Grundserien är avklarad för de 28 herr- och damlagen och slutspelet är igång för de bästa lagen i Sverige. Säsongen började med den uppmärksammade seriekickoffen och fortsätter nu med publikfesterna i det pågående SM-slutspelet. Och nu är det exakt en månad kvar till SM-finalen i Friends Arena.

I januari 2023 tillträdde Fredrik Johansson som VD för FSSL som driver högsta herr- och damligan i Sverige.

– FSSL haft både toppar och dalar under säsongen som gått. Ett område som varit viktigt för oss under säsongen, har varit vårt samarbete med SIBF. Detta är en nyckel till framgång när vi arbetar vidare, det är viktigt att våra verksamheter har samsyn och samarbetar på bästa sätt, säger Fredrik Johansson till Innebandymgazinet.

Samarbetet mellan de två organisationerna handla just nu om säsongsplanering, marknadssamarbete tillsammans med att utveckla förutsättningarna för de befintliga och kommande elitinnebandyspelare.

– Under den pågående säsong har vi inom FSSL fokuserat på att utveckla vår dam- och herrliga ur flera olika perspektiv. Våra SSL-föreningar har under säsongen fortsatt utvecklingen och kommunikationen kring sina matcharrangemang.

Något som Fredrik tycker är viktigt för att attrahera sina supportrar till landets elitarenor.

– Precis, det bidrar också till att livesändningar av matcherna hos Expressen Livesport och deras många lokala tidningssajter, utvecklas ytterligare. Därutöver är digitala plattformar kopplat till vår liga och våra lag, viktiga parametrar för att vidareutveckla intresset för SSL. Detta är områden som är i fokus under pågående säsong, och kommer även att vara det framöver.

Vilka utmaningar ser du för SSL för de kommande två säsongerna?

– Samtidigt som vi ska respektera historiken och lära av den, behöver vi vara klara över att den pågående digitaliseringen i samhället påverkar vår sport och hur den konsumeras. Givet även globaliseringen, konkurrerar vi inte enbart med andra idrotter och ligor i Sverige. De lag och ligor man som supporter bestämmer sig för att följa, beslutas till stor del i unga år. Vi behöver därför säkra att vi är attraktiva för dessa nya potentiella supportergrupper, när deras supporterskap sätts. För att lyckas med detta tror jag vi behöver våga tänka nytt och testa nya saker de närmaste åren.

Vilka andra tankar har du med dig inför framtiden för att SSL ska ta nya steg framåt?

– Under vissa delar av säsongen, är matchandet på elitnivå väldigt intensivt. Här arbetar vi med att se till att vi att våra SSL föreningar och SSL spelare får optimala förutsättningar att förbereda sig på bästa sätt. Detta för att hinna skapa intresse för våra arrangemang, men också för att få möjligheten att prestera på den nivå man gärna vill som spelare.

Finns det några tankar att ta hänsyn till hur publiken är intresserad att konsumera innebandy?

– Ja, vi tittar på hur våra supporters är intresserade av att konsumera innebandy på elitnivå. Under delar av kalenderåret är SSL väldigt intensiv, sedan finns det andra delar av året där man kan känna att man gärna tagit del av mer SSL. Detta är ett komplext område där det finns många intressen att ta höjd för, vi behöver arbeta tillsammans för att skapa optimala förutsättningar långsiktigt till spelupplägg och spelschema.


TV: Här hyllas Mattias Samuelsson med #13 i taket

Storvreta har hissat nummer 13 i taket i IFU Arena tillsammans med Jesper Berggrens #21 och Hannes Öhmans #14.


Promotion: Nu fyller vi Friends Arena, innebandy-Sverige!

Den här artikeln handlar om: