Salming innebandy rekryterar meriterad profil
Klubbtillverkaren bygger ny organisation med en tidigare VM-spelare.
Försäljning av innebandyutrustning omsätter många hundra miljoner kronor varje år. Tre av de stora varumärkena för innebandy - Unihoc, Zone och Salming - har sina huvudkontor i Göteborg.
Organisationen runt Salming har förändrats en del under de senaste åren. För ett par månader sedan anslöt en ny VD och nu har Salming rekryterat den tidigare Pixbo- och norska landslagsspelaren Kristian Strande som produktchef.
50-årige göteborgaren har ett förflutet inom klubbindustrin sedan mitten av 1990-talet och var medgrundare till Renew Group med varumärkena Zone och Unihoc och delägare där fram till början av 2020.
– Kristians långa erfarenhet av utveckling och tillverkning av innebandyutrustning tillsammans med hans djupa kunskaper i innebandyn och sportindustrin kommer bli en stor tillgång för oss att utveckla vårt varumärke förklarar Salmings vd Mattias Sahlin i ett pressmeddelande.
År 2020 när Kristian Strande lämnade Renew Group, som han tillhört i 19 år, startade han upp Maxipadel tillsammans med en annan medgrundare från Renew, Johan Österman. Ett uppdrag som han lämnade i somras. Kristian Strande börjar sin tjänst hos Salming den 6:e november.