Sommarbloggen
Mats Lomander: Starka upplevelser skapar starka relationer
ANNONS

I Sommarbloggen får olika personer inom innebandyn möjlighet att skriva varsin text i valfritt ämne som kan vara tankeväckande, inspirerande eller intressant för andra att ta del av. Idag: Mats Lomander, ordförande i Västsvenskas innebandyförbund och vice ordförande i FBC Lerum.

När jag fick frågan om att bidra till Maggets Sommarblogg funderade jag vad som kan intressera Sverige så pass att man lägger några minuter på att läsa.

Jag insåg att min personliga resa under 2022 kan vara av intresse för fler än mina närstående och vill därför dela med mig av mina erfarenheter och tankar från första halvåret.

Varför får jag ens chansen att låna dig som läsare då…?

Jag har varit innebandyn trogen sedan 1984 där jag främst ser tillbaka på att ha grundat det som idag heter FBC Lerum som senaste åren fått mycket uppmärksamhet, bl a i Innebandymagazinet, för våra mycket unga representationslag och att vi bidragit med flertal landslagsspelare i U19, däribland Oscar Johansson, Noah Johansson och Joel Ekström. I FBC Lerum har jag haft de flesta roller man kan ha men idag är jag vice ordförande och stor fan av att vårt varumärke ska vara starkt. Men jag har även fått möjlighet att påverka och bidra till innebandyn på regional nivå genom mitt ordförandeskap i Västsvenska Innebandyförbundet sedan 2018. Även där brinner jag mycket för marknadsfrågor och att göra innebandyn än mer attraktiv och stärka vårt varumärke.

I början av 2022 gjorde jag i yrkesverksamma karriären ett lappkast, lämnade IT-branschen och jobbar idag på More Space som jobbar med sponsring gentemot Sveriges näringsliv. Våra uppdragsgivare är många av våra svenska specialförbund, t ex ishockey, bilsport, basket, orientering, simsport, parasport, cykling, e-sport, padel m fl. Vi jobbar även med stora evenemang som Gothenburg Horse Show, Sweden Rock, Ski Classics och Göteborg Film Festival.

Jag har alltså tre olika hattar på mig som alla adresserar våra kunders/sponsorers varumärke och attraktionskraft – FBC Lerum, Västsvenska IBF och Svensk Innebandy samt More Space.

Det som skiljer är antal nollor på avtalen men argumentationen är i mångt och mycket densamma. Utvecklingen är mycket positiv för sponsringen generellt och den tar allt större del av den totala marknadskakan för företagen. I takt med att svenska folket blir alltmer reklamtrötta är idrotten och event attraktivt för företagen att associeras, aktiveras och exponeras i. Att kroka arm med en sponsor på läktaren när upplevelsen är stark och hjärtat finns med skapar relationer som blir så mycket starkare än genom bara exponering.

Men vi har en resa att göra i idrotten och innebandyn. Svenska Innebandyförbundet har gjort en mycket positiv resa vad gäller sponsring under senaste åren. Stefan Jonasson & Co har lyckats få upp Svensk Innebandy bland Sveriges 10 största idrottsförbund vad gäller sponsring och mellan 2021 och 2022 har man ökat intäkterna med hela 57 % till 11 MSEK. Vad är det som gjort skillnad då?

Hårt, hårt arbete men också en riktningsförändring där just association, aktivering och nätverk blir allt viktigare än bara sargdekalen.

Det är här distrikten och innebandyföreningarna också måste ändra mindset och utvecklas. Vad i verksamheten kan sponsorerna kroka arm med? Ja, det är definitivt inte alltid elitsatsningarna utan resan dit – dvs innebandyskolor, ungdomsverksamhet, mångfald, jämställdhet, samhällsarbete osv. Det är det som företagen vill associeras med som de kan nyttja i sitt marknadsarbete gentemot sina kunder. För många fastnar fortfarande i exponeringen med loggor i överflöd.

I dagsläget får vi vara mer realistiska vad gäller vår attraktionskraft vad gäller exponering men det går åt rätt håll. Vi kommer ihåg succén under dam- och herr-VM med SVT:s proffsiga sändningar.

Alla ropar på sändningar i SVT men hela innebandysverige måste bli bättre på produkten och upplevelsen för att få fler tittare och fler åskådare.

Vi har en konkurrenssituation som är stenhård. I min vardag så pratas det om basketens starka ställning vad gäller mångfald och skidåkningens förmåga att attrahera svenskarna vid frukostbordet framför Vinterstudion. Vi noterar också damidrottens starka framsteg med bl a ett fotbolls-EM med fler åskådare än någonsin och en prislapp i TV-rutan som är flera gånger högre än förra gången vi såg ett dam-EM.

Så vad är summeringen? Jo, låt oss sätta marknadsfrågorna först på agendan i styrelsemötena – inte de sista fem minuterna när alla vill hem. Det är vårt varumärke och uppfattning hos svenskarna vi pratar om.

Nu får vi också se vad World Games kan ge innebandyn borta i USA. Visst vore innebandyn som olympisk idrott en dröm!

Till sist måste jag bara uppmärksamma en lokal damjuniorträning i mitt Lerum häromdagen. In i vår gamla 70-talshall kliver två gästtränare in som har en släktkoppling till en av tjejerna i damjuniorlaget. En vaken mamma frågade om de inte kan komma ner på en träning och inspirera och vad sägs om 25 st 15-åringar på en försäsongsträning i början av juli. Jag blir varm i hjärtat och stolt över vad en världsstjärna som Emelie Wibron och f d landslagsmålvakten Malin Marklund bidrog med.

De började lite ödmjukt med…”Vi har några SM- och VM-guld i bagaget och tänkte vi skulle få träna er här ikväll…”

Ett sånt engagemang!! Det är såna här idoler som skapar nya grymma innebandyspelare i vårt land.

Tack Emelie och Malin! 

Jag hoppas att du får en riktigt go och skön sommar!

/Mats Lomander

Läs alla inlägg i Sommarbloggen här


TV: Problem att många spelarkontrakt bryts? "Trött på det här"

Partille Innebandys ordförande Ulf Andersson: "Alldeles för mycket komma och gå lite som man vill"

Den här artikeln handlar om: