Lettiska varumärket som slagit innebandyvärlden med häpnad
För första gången berättas historien bakom Blindsave som blivit målvaktens favoritutrustning.
Runt år 1990 startade utvecklingen av målvaktskläder och utrustning på allvar. Innan dess var det mer eller mindre ett hopplock av trädgårdshandskar, volleybollskydd, hockeyskydd som användes. Flera olika företag försökte vinna målvakternas förtroende när marknaden för utrustning för målvakter lanserades. Några företag lyckades som bland annat Power Magic innan de försvann för alltid för över 20 år sedan.
För exakt tio år sedan startade ett målvaktsmärke från Lettland som idag är välkänt över hela innebandyvärlden. I mars 2012 startades Blindsave av lettiska landslagsmålvakten Andis Blinds.
– Jag skulle beskriva mig som en väldigt fanatisk innebandymålvakt kring mitt eget spel och utveckling. Jag hade dessvärre även enorma problem med mina knän där jag var tvungen att ta två års paus. När jag gjorde comeback var jag tvungen att hitta ett sätt hur jag kunde spela igen utan smärta, säger Andis Blinds, vd på Blindsave till Innebandymagazinet.
38-årige Andis Blinds spelade sex VM-turneringar mellan 2004 och 2016 för Lettland. Förutom att spela i lettiska ligan spelade han en säsong i SSL för Mullsjö. Karriären avslutades 2017. Att han skulle satsa på att starta eget varumärke och skapa målvaktutrustning var inget självklart men blev mer och mer naturligt när han letade utrustning som passade honom.
– Jag gillade inte knäskydden som andra märken erbjöd, för att vara ärlig kan jag inte ens nu förstå hur målvakten kunde spela med knäskydd som ser ut som volleybollskydd. Så jag började spela med hockeysknäskydd och det var de enda knäskydden som kunde passa för att jag inte skulle känna smärtan. Men de var inte så bekväma, så jag började fundera på idén att skapa ett bättre knäskydd för innebandymålvakter. Ett knäskydd som kunde vara säkra och tillräckligt bekväma.
Sagt och gjort, Andis fick en egen idé och började samlade olika material och skapade sina egna knäskydd.
– Faktum är att jag som målvakt var ganska vidskeplig. Jag började använda mina egna knäskydd endast på träningar, men inte i spel. Men jag vet inte vad jag tänkte, men i den sista matchen den säsongen bestämde jag mig för att spela med mina egendesignade knäskydd. Och vet du vad? Jag höll nollan i den lettiska superfinalen. Det är fortfarande den enda matchen i lettisk innebandyhistoria när någon hållit nollan i finalen. Vad jag tänker om det? Att detta var ett tecken från ovan på att jag måste utveckla ett innebandymärke, haha.
Du har vunnit många andelar av marknaden, inte minst i världens största innebandyland, Sverige. Berätta hur har resan varit?
– Det har och finns många utmaningar, särskilt när det gäller tillverkningsprocesser som jag inte hade någon erfarenhet av. Det var också mitt första företag. För mig som då var 28 år och helt oerfaren hur du driver ett företag och varumärke fanns det mycket att lära. Jag startade som en entusiast och har fått lära mig mycket längs vägen. Det handlar om att ha drivet, speciellt på internationell nivå.
Hur tänkte du när du byggde dina målvaktsprodukter?
– Jag vill göra produkter som kan hjälpa målvakter att bli bättre. Vi försöker verkligen vara en innovatör inom innebandy. Majoriteten av våra produkter har funktioner som andra märken inte har. Vi försöker erbjuda nya lösningar för målvakter och skapa målvaktsutrustning på nästa nivå. Jag har filosofin att produkten ska vara ett knäskydd som kan hjälpa till att undvika skador och kunna spela längre tid på grund av utbytbara vadderingar. Eller så måste det vara en vara med mervärde.
I vilka länder säljer du?
– Vi har målvakter som använder våra produkter i de största innebandynationerna som Sverige, Finland, Schweiz och Tjeckien samt på andra kontinenter och länder som USA, Kanada, Singapore, Australien, Japan och Nya Zeeland exempelvis.
Vad är ditt mål med ditt företag?
– Att bli ett ledande varumärke för innebandymålvakter och jag tror att vi har lyckats med detta eftersom vår skyddsutrustning verkligen är populärast på marknaden. Vi har fortfarande många nya idéer och vi kommer att fortsätta att utveckla dem. Kanske kan vi samarbeta med något klubbmärke i framtiden för att ge ännu större tillväxt.
Vilken klubba gör flest mål i SSL Herr?
Faktarutan sponsras av Nordic Floorball.
Flest mål: UNIHOC GLNT SUPERSKIN
Spelare: Alexander Galante Carlström, Falun
Antal mål: 52
Faluns superstjärna vann återigen skytteligan och fick ett lyft efter att han fick sin nya GLNT-modell, som han även vann VM-guld med. "Det bästa tycker jag är balansen i klubban", säger Galante Carlström själv om sin nya sticka.
Visste du att nya GLNT-klubban även finns som juniormodell? Hos Nordic Floorball finns den att köpa med både EPIC-blad och ICONIC-blad.
Köp klubban här (pris: 449 kr - just nu 25% rabatt!)