VM 2021 (Damer)

Finska superstjärnans kritik inför VM i Uppsala

Med 25 dagar kvar till tekning i VM går Veera Kauppi till hårt angrepp mot valet att spela i Uppsala.

Veera Kauppi utsågs till världens bästa spelare 2017 och 2018 och för tillfället leder hon poängligan i Svenska Superligan. Den finska superstjärnan la igår ut ett tweet, som fått stor spridning på sociala medier, där hon går till hårt angrepp mot att VM-finalen ska spelas i Uppsala. En turnering som blir Kauppis fjärde raka VM och hon inleder sin tweet med hur peppad hon är in för mästerskapet.

– Kan inte vänta med att få representera Finland i mitt fjärde mästerskap. För mig är det extra speciellt att spela i Sverige - delvis för att det är mitt andra hemland men även för att det kommer vara mycket finska fans på plats.

Sedan fortsätter hon sitt tweet med att berömma IFU Arena som en av de finaste innebandyarenorna i världen och att den är perfekt både för spelare och publik. Sedan ställer hon en fråga som hon svarar på själv.

– Låter inte det som det perfekta valet för att arrangera VM? Hmm, nej.

Det som upprör superstjärnan är det faktum att IFU Arena bara tar in 2353 sittande personer och det tycker hon är på tok för lite kapacitet för att arrangera ett världsmästerskap. Kauppi menar på att hennes tre tidigare mästerskap har alla avgjorts i stora ishallar. Samtidigt som herrarnas VM som spelas ett par dagar senare spelas i två stora arenor. Hon kan inte förstå hur innebandyns hemland får arrangera mästerskapet med så liten publikkapacitet.

– Moderlandet för innebandyn, landet som spelar sina nationsmästerskapsfinaler i Globen inför 10 000 åskådare. Samtidigt så arrangerar Finland VM förr herrar i två ishallar. Till dig som tycker att jag gråter över ingenting, jag vet att jag inte bara pratar för mig själv. Jag vet också att detta är inte den enda gången som kvinnlig idrott trycks ner för att så många tycker “det är bara kvinnor” som att vi och det vi gör inte betyder någonting, skriver Kauppi och fortsätter:

– Jag är riktigt trött på bristen på jämställdhet som är rätt så uppenbar på många sett inom idrotten och även nu när det spelas två VM samtidigt på grund av pandemin. Anledningen till att jag pratar om detta är för att jag vill innebandyns bästa. Till exempel så är redan nu  många fans utan biljetter till finalhelgen på damsidan för att de sålde slut på några dagar. Jag vill också uppmärksamma att vi nöjer oss inte med det här och jag hoppas verkligen inte att vi ska behöva fokusera på sådant här i framtiden.

– Till sist har jag en fråga speciellt till dig som fortfarande tvivlar på mina tankar. Kan du tänka dig att herrarna skulle spela ett mästerskap med en publikkapacitet på 2400?

Många har som sagt var reagerat på Kauppis kritik och en av dem är Endres Anna Jakobsson som tweetar följande:

– Faktiskt helt sinnesjukt konstigt beslut att spela en VM-final i en sådan liten arena. Jag vill inte anta att det är för att det är dam-VM men visst hade en VM-final för herrar aldrig hamnat där.