Foto: Magnus Neck
Landet runt

Lasse Granqvist: "Innebandyn är för passiv"

ANNONS

Profilen: "Jag fattar ingenting. Varför är det inte 100-procentig uppslutning?"

I dagens inlägg på Sommarbloggen skriver Lasse Granqvist, en av Sveriges mest folkkära sportkommentatorer och programledare, och sedan många år engagerad i innebandyn i många olika roller, ett inlägg om vilken riktning han tycker att svensk innebandy ska ta de närmaste åren för att sporten ska bli jämställd. Ett ämne som han också resonerar kring i Coachpodden, där utvecklar sina tankar.

– Jag tycker att innebandyn är alldeles för passiv. Jag samtalar med Camilla Olsson mellan varven om det Fifty-Fifty-projekt som Värmland innebandyförbund driver och också försöker sprida. Jag tycker det är kanon, säger Lasse Granqvist i Coachpodden och fortsätter: 

– Men grejen är att - varför är det inte 100-procentig uppslutning bland föreningarna i Sverige? Jag fattar ingenting. Varför är det inte 100-procentig uppslutning bland distriktsförbunden i Sverige? Varför har man inte den här frågan som nummer ett på dagordningen när man börjar prata? Innan man tar de andra frågorna om hur det är med kommunrelationer, att vi har för dåliga träningstider där, vi behöver anställa en till, vi behöver ha förhandlingar där. Men varför är det inte nummer ett? Det är väl bara göra om. Vad är det som gör det så trögrörligt? 

Ett konkret mål att sätta upp vore att SSL ska bli Sveriges bästa publiksport på damsidan inom tre år, menar Granqvist. 

– Jag menar, titta på snittsiffrorna i Damallsvenskan i fotboll, och på hockeyn. Handbollen är tuff att slå, det finns en del i basket, men snittsiffrorna. Det här är nåbart! Det är ju omöjligt att säga att SSL Herr ska vara publiksporten nummer ett. Färjestad har väl ett snitt på nästan 7 000 när arenan är öppen. Och Scandinavium med sitt 12 044 då och då, och ett Stockholmsderby i fotboll är ju fullt liksom, 30 000. Det går ju inte. Men damsidan? Vad händer om du säger att du ska göra det? Ja, då kan du koppla på andra satsningar till det här också. Där förbundet kan tillskjuta medel och säga att det är profileringen som är avgörande och som det handlar om här. Gå ut till era sponsorer och säg att nu lyfter vi damsidan till Fifty/Fifty på tre år och vi ska vara Sveriges publiksport nummer ett, hur bidrar ni? Erbjud profileringen och paketeringen. Lyft en match i Sveriges Television, veckans dammatch varje tisdagkväll 20.00. 

Lyssna på hela avsnittet här


TV: Så har målvaktsutrustningen utvecklats inom innebandyn

Unihocs Johan Jihde om utmaningarna med produktutveckling för målvakter: "Ekonomiskt tufft"

Den här artikeln handlar om: