Warberg är en av föreningarna som beviljats elitlicens.
Foto: Magnus C. Lydahl

Så klarade Warberg elitlicensen

ANNONS

Igår kom beskedet att Warberg var en av föreningarna som beviljats elitlicens. Men i början av året såg det annorlunda ut när föreningen hade -2,5 miljoner i negativt kapital, men två kampanjer räddade föreningen.

Under gårdagen offentliggjordes det från svenska innebandyförbundet vilka föreningar som beviljas och nekas elitlicens. Warberg är en av klubbarna som beviljades elitlicens men i början av året såg det inte lika ljust ut för klubben. Med ett negativt kapital på -2,5 miljoner lanserade man två kampanjer där privatpersoner och företag kunde gå in och stötta föreningen.
- Bakgrunden till den tunga ryggsäcken, är resultatet av en snabbt växande förening som samlade på sig för stora kostnader i förhållande till sina intäkter, skrev Warberg på sin hemsida då.

Kampanjerna blev sedan väldigt lyckade och gick hela vägen i mål för Warberg som nu alltså är en av 21 klubbar som blivit beviljade elitlicens av Svenska Innebandyförbundet. För Innebandymagazinet berättar här Warbergs klubbdirektör Martin Josander om arbetet som klubben bedrev med dessa kampanjer som gick under namnet "Rädda Warberg".
- Vi har ju vetat att vi har uppfyllt allt utom just det negativa kapitalet och där gjorde vi en insats där vi gick ut till alla våra företag och samarbetspartners och drog igång den här kampanjen mitten av januari. Samtidigt gick vi även ut med en privatkampanj som vi kallade för "Rädda Warberg" som blev mycket lyckad, säger Martin Josander till Innebandymagazinet.

För Warberg har man vetat om hur situationen sett ut länge och när man lanserade kampanjerna i början av året så mottogs det väl.
- Vi kände att vi var såpass tydliga i vår kommunikation och att vi har varit det i några års tid. Vi har många samarbetspartners som varit med oss sen en lång tid tillbaka, och det är klart att vi har hintat om att det här och att vi måste göra en kampanj och få in ett extra tillskott av pengar för att få bort det negativa kapitalet. Och det mottogs väldigt bra.

Vad säger du om den uppslutning som var både från privatpersoner och företag?
- Företagen var ju riktigt bra men framförallt, och där vi blev mest överraskade, var att privatkampanjen gav så pass jättebra.

Privatpersoner kunde då stötta med en summa som hade stor symbolik för klubben - och det är över 200-personer som nu kommer få sitt namn ingraverat på Warbergs matchtröja under SSL-säsongen 19/20.
- Vi är grundade 1985 och stöttade man med 1985 kronor så fick man sitt namn ingraverat på detta säsongs matchtröja för damer och herrar.

Men -2,5 miljoner kronor är ju väldigt mycket pengar. Var ni någonsin oroliga att ni inte skulle nå hela vägen med den här kampanjen?
- Man kan väl säga så här att när vi hade indikationen i höstas att någon av de större aktörerna skulle gå in med rätt så mycket pengar, då kände vi att vi om kör den här kampanjen så kommer vi ligga rätt bra till.

Finns det någon risk att ni framöver kan hamna i en liknande situation igen med negativt kapital?
- Risken finns alltid, men man kan säga så här att sen vi fick det här negativa kapitalet för sex år sen så har klubben, klubbens styrelse och vi som jobbar i verksamheten jobbat på ett annat sätt kring ekonomin. Så det är egentligen bara säsongen här för sex år sen som man drog på sig ett rätt stort resultatminus. De senaste säsongerna så har vi gått plus mellan några hundratusen och strax över en halv miljon kronor och jag tycker att vi har lagt en väldigt stabil grund kring vår ekonomi.

Läs mer
Malmös klubbchef om den nekande elitlicensen
Så ska Storvreta undvika att bli tvångsnedflyttade
Tre föreningar blev nekade elitlicensen