Landet runt

Fem sätt att promota din förening

ANNONS

Oavsett om du är Falun i SSL eller IBK Uppsala Teknologer Legends i Division 6 så vill du ha folk som intresserar sig för ditt lag och besöker matcherna. Här kommer lite förslag till hur du kan attrahera mer intresse för föreningen i ditt hjärta.


Skaffa en egen sajt
Att synas på nätet är A och O. När man söker efter din klubb måste det gå att hitta den digitalt. Det är nu enklare än någonsin att skapa en egen sajt. Och billigare. Via till exempel Wordpress kan du komma undan med ett par hundralappar per år med både hosting och en egen domän samt design av sajten. Allt du behöver göra är att välja färger och ladda upp din logga, i stort sett.

Det finns även gratisalternativ för idrottsföreningar om du inte behöver en egen domän – både Laget.se och Svenskalag.se är några samlingssajter att kika på i så fall. Här kan du även lägga upp resultat, nyheter och spelartrupp, med mera.

Analog reklam
Vill du vara mer analog är detta ett utmärkt sätt att få föreningen att sticka ut. Det kan göras väldigt enkelt och samtidigt se väldigt proffsigt ut även för klubbar i lägre divisioner. Det kan handla om att lägga in en notis i lokaltidningen inför en hemmamatch, eller om att trycka upp olika sorters självdesignade reklamflaggor på och utanför anläggningen under matchdagen. En föreningstidning som delas ut på stan kan också vara ett bra sätt att öka intresset.

Nyhetsbrev
Ett effektivt sätt att nå ut till medlemmarna är att skicka ut nyhetsbrev digitalt. Detta kräver dock att du har ett visst antal medlemmar sedan innan, och en databas med e-poster (där du behöver folks godkännande för att signa upp dem då GDPR kräver att de signar upp sig själva på e-postutskick). Annars kan du lika gärna skapa en pdf och skicka via din egen mejl. Exempel på sajter som sköter nyhetsbrev är Mailchimp och Rule.

Sociala Medier
Att skapa en sida på Facebook är ett bra sätt att få följare till klubben. Sköter man det snyggt och med glimten i ögat kan du få bra effekt med dina inlägg. De flesta i Sverige har Facebook i dagsläget, även om Instagram också börjar komma ikapp i antal användare – främst bland unga. Se till att posta ofta och gärna med bilder och videos – då kommer de olika sociala mediernas algoritmer användas till att pusha era inlägg bättre.

Fester och fundraising
Bjud in till ”öppet hus” inför säsongen och låt folk komma och hälsa på spelare och ledare. Visa att ni är öppna och hur målsättningen ser ut inför kommande säsong. Här kan man även sälja lotter, håll en insamling med fria bidrag och sälj fika för att stärka ekonomin. Såna events är extra roliga för barn, så se till att ha aktiviteter för alla åldrar – låt till exempel barnen få testa att skjuta straffar på målvakten eller försöka dribbla bort utespelarna.
Den här artikeln handlar om: