Innebandy växer i popularitet
ANNONS
I Sverige har vi spelat innebandy sedan 60-talet. På den tiden var sporten inte den version av innebandy vi känner till idag. Det var först 1979, när Christer Gustafsson bildade världens första innebandyklubb i Sala, som innebandy verkligen tog fart i Sverige. Sedan dess har det hänt mycket och de senaste årens utveckling visar att sporten har en ljus framtid.
Numera är innebandy Sveriges tredje största sport efter fotboll och ishockey. Än så länge har vi en lång väg kvar att gå innan vi kan jämföra innebandy med världsledande sporter som hockey och fotboll.Men vem vet, innebandy kanske hinner ikapp så småningom och blir en av de sporter som inspirerar spelutvecklare och varumärken, eller skapar internationella världsstjärnor som Zlatan Ibrahimović? Just nu känns tanken kanske avlägsen, men de senaste åren har det faktiskt hänt en del saker som visar att vi går i rätt riktning.
Fler svenskar tittar på innebandy
Visste du att det var 99 884 svenskar som såg svensk innebandy på tv förra året? Det kanske inte säger dig särskilt mycket, men färska siffror från Upplevelseinstitutet visar att det här är en ökning på 16 procent.
Det betyder att innebandy fortsätter vinna mark och växa i popularitet. Sebastian Nurmi, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet, förklarar att ökningen beror på att det görs fler kontinuerliga sändningar på tv, och att det Svenska Innebandyförbundet har ett gott samarbete med produktionsbolaget Sportsground.
Siffrorna lär dessutom fortsätta att stiga eftersom det Svenska Innebandyförbundet nyligen tecknat ett avtal med Discovery. Avtalet omfattar sändningar av damernas och herrarnas SSL-och VM-matcher fram till 2020.
Adidas sponsrar innebandy
För två år sedan tecknade Linköping Innebandy ett femårigt avtal med sportjätten Adidas. Ett av världens största varumärken inom sportkonfektion har alltså inlett ett partnerskap med ett av innebandysportens starkaste varumärken.
När ett företag av Adidas kaliber visar intresse för sporten kan det bara betyda att vi är på väg åt rätt håll. Eric Claeson, från Team Sales hos Adidas, förklarar:
”Adidas är övertygade om att deras produkter och kunskap kommer att kunna stötta Linköpings i deras arbete att försöka etablera sig som en av de absoluta toppklubbarna och största ungdomsföreningarna i Sverige”.
Linköping Innebandy är naturligtvis nöjda med avtalet. Christer Kindvall, ordförande i klubben, klargör att Adidas kommer att synas och profileras i klubbens alla 70 lag.
Det går åt rätt håll
Det är kul att se att innebandy får ta upp större plats i tv och att både det svenska folket, och stora internationella företag, börjat visa ett större intresse för sporten. Innebandy är en förhållandevis ung sport, och vem vet var vi står om ett par år?