Foto: Bildbyrån
Landet runt

2019 - året då spellandskapet i Sverige målas om

ANNONS

1 januari i år förändrades spelmarknaden ordentligt i vårt avlånga land. Spelmonopolet skrotades och en licens infördes för alla sportsbooks och nätcasinon som vill bedriva verksamhet i landet.

Alla som får licens har möjlighet att annonsera i svenska medier - men med måtta. Varningstexter måste alltid ingå i annonsmaterial, och budskapet får aldrig vara vilseledande.

Den som tror att spelbolagsreklamen kommer att minska kommer dock bli besviken, snarare tvärtom eftersom det numera är helt fritt för bolagen med licens att verka i landet. Dock så kommer du inte längre se annonser från oseriösa aktörer.

BankID ett krav för alla spelbolag
Tidigare bestämde bolagen själva om vad som behövdes för att registrera ett konto hos dem. Insättningar var oftast enkla, men för uttag krävdes ibland ID-handlingar, bevis för boendeadress, kopia på kreditkort och annat.

Numera krävs det att alla bolag som accepterar svenska kunder att de tillåter registrering via BankID. Tack vare den tjänsten har många bolag även valt att enbart ha BankID som registreringsform för att göra det så enkelt som möjligt för kunderna.

Detta började dock som en trend redan under sommaren 2018 då nätcasinobranschen märkte att det var uppskattat bland spelare att kunna göra snabba insättningar och uttag utan att registrera sig. Och det har fortsatt sen dess - alla casino kommer bli snabba i och med BankID som krav från Lotteriinspektionen.

Hos Spelinspektionen kan du se alla bolag som fått licens hittills.

Ett av bolagen som rankar snabba nätcasinon är Snabbavinster.se. Här kan ni se deras senaste reklamfilm:

Den här artikeln handlar om: