Storvreta med ett snitt på nästan 1500 åskådare är det näst bästa laget i herrarnas SSL på att locka publik till sina matcher.
Foto: Calle Ström och Per Wiklund

Storvretaikonens teori: spelschemat förstör publiksiffrorna

ANNONS

Storvretas marknadschef Hannes Öhman ser spelschemat som den stora boven till trenden att publiksiffrorna minskar.

Efter att publiksnittet i herrarnas SSL ökade i 16 raka säsonger mellan 1991-2006 har det stagnerat och nu är den senaste trenden att det minskar istället. De två senaste åren har publiksnittet varit det sämsta sedan 2009/10.

- Vi jobbar ständigt med att öka vårt snitt i grundserien. Vi lyckades höja snittet med cirka 150 personer från föregående säsong och det är vi nöjda med, vi är på rätt väg, säger Storvretas marknadschef Hannes Öhman till Innebandymagazinet och fortsätter:

- I slutspelet så har vi cirka 2000 i snitt och det är där vi vill ligga även i grundserien i framtiden. Men det är tyvärr en utopi i dagsläget då det är olika attraktionskraft på lagen och spelschemat ser ut som det gör. Spela tisdag och torsdag hemma mot Höllviken och Jönköping kan man ju förstå direkt att det kommer bli svårt att locka publik till.

Öhman ser spelschemat som den största boven till att publiksnittet minskar och han vill att klubbarna ska bli mer involverade i schemaläggningen.
- Spelschemats utseende är något som bör ses över för att optimera möjligheterna till att locka till sig mycket publik. Många lag har tre hemmamatcher på tio dagar eller mindre och då blir det svårt att få dit publiken. Sedan kan de gå fyra veckor utan några matcher. Åskådarna behöver en kontinuitet i matchandet som inte är för tätt eller för glest mellan matcherna. Det krävs en hel del för att optimera spelschemat så jag skulle vilja se att klubbarna satt tillsammans och planerade.

Innebandyn konkurrerar med så mycket annat i dagens samhälle.
- Man måste ha koll på kalendern mer än bara på veckodagarna. När vi får spelschemat ser vi direkt att de här fem matcherna kommer vi få svårt att locka publik till. Det är där vi sätter in våra punktinsatser då för vi vet att stormatcherna kommer säljer sig själva. Klubbarna måste bli mer involverade så att man kan ta hänsyn till vad som händer i den egna staden och inte bara få tre dagar från förbundet att välja mellan.

Attraktionskraften på lagen skiljer sig så med bättre planering skulle man kunna undvika att möta "fel" lag flera matcher på raken.
- Vi kan inte möta Jönköping, Lindås, Höllviken och Örebro fyra matcher i rad. De fyra lagen saknar attraktionskraft och stjärnor så det är inte tilltalande för Uppsalapubliken. Så det gäller att klubbarna får vara med och bestämma över spelschemat istället för att förbundet bestämmer utefter samma modell år efter år.

Derbygrupperna är skapade för att öka intresset kring de närliggande lagen. Men när de matcherna spelas efter varandra drabbar det publiksiffrorna negativt, menar Öhman på.
- Det är ju hål i huvudet att man möter derbylagen efter varandra. Man måste sprida de intressanta matcherna för att bibehålla intresset. Vi har märkt att har vi fullsatt mot Falun till exempel så har vi per automatik mycket publik matchen efter. Har vi då Sirius i matchen efter så tappar vi det pluset som vi hade fått om vi till exempel hade haft Jönköping där istället. Det gäller att kunna rida på vågen av positiva upplevelser för att fylla nästa match. Men det går inte om man lägger alla intressant matcher på rad. Då blir produkten istället urholkad, varför ska man se på Storvreta mot Jönköping efter att man sett Storvreta mot Falun och Sirius?

Hur jobbar ni kommande säsong för att locka publik till matcherna?

- Vi kommer jobba som förra säsongen med en mängd olik saker. Men vi kommer jobba mer aktivt med att minska antalet fribiljetter och gratismatcher, då jag tycker att det inte är rätt väg att gå bara för att få mer publik. Jag tycker att man måste göra innebandypubliken van att betala för produkten. Det finns alldeles för många åskådare i innebandy-Sverige som bara går om de får en fribiljett. Där är ett av de stora problemen för vår sport och för många föreningar går i den fällan. Jag förstår att man vill fylla läktarna men det är antalet betalande åskådare som måste ökas. Produkten måste bli mer attraktiv att betala för.

Läs också:
Trenden: Publiksnittet minskar - sämsta på 8 år