Det här är RIG & NIU
ANNONS
Hur fungerar egentligen RIG (RIksinnebandygymnasiet) och NIU (Nationellt godkända idrottsutbildningar), och hur är det utformat? Här ger Innebandymagazinet dig svaren.
Vad är RIG och NIU?RIG och NIU är gymnasieskolor där eleverna läser det elitinriktade skolämnet specialidrott och utbildningsgivaren får rangordna och anta eleverna utifrån lämplighet. På lokala gymnasievarianter läser man, till skillnad från RIG och NIU, inte ett elitinriktat ämne och eleverna antas inte på lämplighet. Det finns skillnader mellan RIG och NIU, inte minst vad gäller RF:s myndighetsroll, de statliga medlen till RIG-verksamheten och RIG:s mer centrala roll i arbetet med utvecklingen av både RIG och NIU. RIG är dessutom riksrekryterande medan NIU är en regional verksamhet. Vad gäller skolämnet eleverna på RIG och NIU läser är det dock samma.
Vilka går på RIG och NIU?
RIG och NIU är inte till för de bästa innebandyspelarna utan för de mest lämpade innebandyeleverna och det är något staten har bestämt utifrån sitt syfte med det här skolämnet. De elever som har bäst förutsättningar att klara hela gymnasieutbildningen med oftast utökad studiekurs samtidigt som han/hon gör en elitmässig satsning på att tillhöra nationell eller internationell elit som senior, ska ges RIG/NIU-plats. Över 1100 elever söker till RIG/NIU i innebandy varje år, drygt 400 erbjuds plats varav 14 på RIG.
Vad syftar RIG och NIU till?
RIG och NIU syftar till att särskilt lämpliga elever, genom skolämnet specialidrott ska kombinera en skol- och idrottssatsning under gymnasietiden. Eleverna läser ett ämne specialutformat för att ge kunskap om elitsatsningen och där såväl idrottsspecifik kunskapsinhämtning som färdighetsträning ingår. Utbildningen är elitförberedande, den syftar inte till att eleverna ska tillhöra eliten när de går på gymnasiet utan till att de ska ha alla grunder för en seniorelitsatsning med sig när de går ut gymnasiet.
Vad innehåller ämnet specialidrott?
Specialidrott är alltså ett skolämne som en rektor är ansvarig för och som eleverna får betyg i. Ämnet innehåller både Idrottsspecialisering och Tränings- och tävlingslära, som förenklat kan översättas till praktisk färdighet respektive kunskap om vad som krävs. Specialidrottsgymnasierna ska ge eleverna både individuell kunskap att optimera sin satsning och individuell färdighetsövning som ökar både mängd och kvalitet i träningen. I en lagbollsport som innebandy är det oundvikligt att undervisningen även innehåller praktiska lagmoment.
Vad krävs förutom ämnet specialidrott?
Alla specialidrottselever spelar innebandy utanför skoltid i en förening som är lämpligt ur ett individuellt utvecklingsperspektiv. En elev ska spela innebandy i ett lag, på en lämplig färdighetsnivå, för att bli bättre och kan inte nöja sig med att öka sina kunskaper och sin individuella skicklighet under skoltid. Utan en väl fungerande tränings- och tävlingsmiljö förlorar studierna inom specialidrotten mening.
Hur viktig är föreningen eleven tillhör?
Det är i föreningen eleven ska använda sina kunskaper och få betalt för den träning som erhållits på skoltid. Det är i föreningen eleven ska ta sin individuella skicklighet och göra den till en del av det komplexa maskineri ett fungerande lag är. Eleven behöver inte tillhöra en elitförening eller ett elitlag; det som krävs är en innebandymiljö som kompletterar och vidareutvecklar eleven såväl med hjälp av elevens individuella förmågor och ambition som med lagets träningar och matcher.
Behövs idrottsgymnasierna?
Det anser Svenska Innebandyförbundet och den åsikten delar de med i stort sett alla andra idrottsförbund. Totalt i alla idrotter läser ca 10000 elever på RIG eller NIU. Fotboll är störst med över 3000 elever medan ishockey och handboll har ungefär lika många elever som vi. Över 1200 innebandyelever läser ämnet specialidrott i vissa fall upp till 20 % av tiden de lägger totalt på alla sina gymnasieämnen.
Vad kostar RIG/NIU?
SIBF satsar ca 1 miljon kr/år på gymnasieverksamheten samtidigt som de av stat och kommun får utvecklingstid ledd av välutbildade innebandyspecialister motsvarande ca 20 miljoner kr, och allt det på skoltid inom RIG- och NIU-verksamheten. SIBF anser också att lokala fördjupningar är viktiga för att så många som möjligt ska få chansen att fördjupa sig i innebandy på gymnasiet. Några beräkningar av vad kommunerna satsar på sådana finns inte i dagsläget.
Läs även
”Resan mot A-landslaget börjar efter gymnasiet”