Jumbotron och pausunderhållning några av Faluns genidrag för att locka publik.
Foto: Event-bilder.se

Så har Falun blivit Sveriges publiklag nummer ett

ANNONS

Falun dominerar i superligans publikliga den här säsongen och har nästan 250 åskådare fler i snitt än det näst bästa publiklaget Dalen.

Dalalaget Falun är inte bara guldfavorit och serieledare. Man leder också publikligan i storslagen stil. Fjolårets snitt på 1 479 åskådare har man i år lyft till 1 574. Närmast bakom är Dalen på 1 330. Ordföranden Filip Nordkvist berättar om nycklarna bakom framgången.
- Vi har under en ganska lång tid haft en uppåtgående trend och till viss del återspeglas det såklart i de resultat vi presterat. Vi har en trogen innebandypublik, men den stora förändringen är att vi har kommit till insikt om att vi behöver bli mer relevanta för en bredare publik. Locka folk som normalt sett inte går på innebandy. Och då har vi gjort investeringar i arenan, bland annat i en jumbotron. Men inte av skälet att få fler ytor att sälja reklam, utan det handlar om att kunna interagera med publiken, säger Nordkvist till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Sedan har vi inkluderat en rad människor med stor erfarenhet av det här sedan tidigare. Mats Ingels, som drog igång supporterkulturen i Leksand för 20-25 år sedan, är en person som vi bygger mycket kring. Han håller i den livestudio som vi har. Sedan har vi anlitat Johan Thorén som tidigare arrangerat OS och VM åt Sveriges Television och Sveriges Radio, han är vår arenaproducent och gör minutiösa scheman över vad som ska hända före, under och efter matcherna. Där har vi fått väldigt positiv respons från publiken.

Filip Nordkvist poängterar att man fortfarande inte ser den fulla potentialen av det nya arbetet.
- Vi drog igång det här den 17 december och det är svårt att dra några enorma växlar redan. Men vi är inte nöjda med snittet, inte förrän vi har fullt hus i varje match. Det är höga målsättningar men vi har också lagt ganska mycket resurser på det och det har varit ett av våra viktigaste nyförvärv. Istället för att lägga det på en till spelare så har vi valt att göra den här investeringen med bättre förutsättningar för att få in mer intäkter.

Är det andra klubbar som har hört av sig och frågat hur ni gör?
- Ja, vi har pratat med en hel del klubbar. Vi har sagt att vi ska försöka gå ut först och hoppas att fler hänger på. Vi är fullt beredda på att dela med oss av hur vi jobbar.

Hur resonerar ni kring biljettpriser?
- Vi har inte gjort några enorma förändringar där. För ett antal år sedan höjde vi priserna men sedan har det legat kvar där. Vi försöker rannsaka oss själva hela tiden och hitta rätt nivå på priserna men det är inte alldeles enkelt, det gäller att hitta rätt balans. Men vi har sålt fler årskort i år än någonsin och det är väldigt positivt.

Läs även
10 av 14 lag har försämrat publiksnitt i SSL