Linn Lundström är en av många spelare som har bidragit till kampanjen.
Foto: Idrottfoto
Landet runt

Sportsverige med och bekämpar Ebola

ANNONS

Det pågår just nu en välgörenhetskampanj för kampen mot Ebola. Kampanjen heter Play for charity och drivs Jakob Arvidsson och Johan Flinkfelt, som tidigare hade hand om Innebandybloggen.

För andra året drivs kampanjen Play for charity. En kampanj där man skänker 100 kr för kampen mot Ebola. Man kan välja vilken förening man vill stå under också. Så det blir lite av en tävling vilken förening som skänker mest. Jakob Arvidsson är en av personerna bakom kampanjen, här berättar han lite mer om det.

Skulle du kunna berätta lite kort om kampanjen?
- Detta är en välgörenhetskampanj som drar igång för andra gången. Förra gången samlade vi in 80.000 - den här gången siktar vi på 100.000. Pengarna ska oavkortat gå till kampen mot Ebola. Kampanjen bygger mycket på en "vi-känsla", att vi tillsammans kan göra en stor och viktig sak, säger Jakob Arvidsson till Innebandymagazinet.se.

Hur kommer det sig att ni starta den här kampanjen?
- Det blev lyckat senast vi körde (år 2013) så att starta upp det igen känns både naturligt och bra. Då läget i världen ser ut som det kör kände jag och Johan att vi ville försöka göra något igen.

Hur kan man bidra till kampanjen? Vänder ni bara er till spelare eller folk i allmänhet?
- Vi uppmanar spelare, ledare, funktionärer, supportrar, vänner - ja, alla vi kan nå ut till att vara med och bidra med hundra kronor. Man kan ge via Swish och banköverföring. När man har gått med får man med sitt namn på medlemslistan som varje kväll uppdateras.

Hur tycker du att det har gått hittills?
- Det har gått bra, men fortfarande är det lång väg kvar att vandra innan vi nått drömgränsen på 100.000. I dagsläget har vi drygt 13.000 kr insamlade. Det som är väldigt kul är att så många har tagit egna initiativ för att sprida ordet vidare. Vi gör det här tillsammans.

Hur ska ni fortsätta jobba för att nå ert mål på 100 000?
- Vi jobbar vidare med att peppa, sprida ordet, och litar på att många vill vara med och hjälpa till. På sikt kan vi behöva koppla in företag för att nå målet, men än så länge är det mest privatpersoner vi vänder oss till.

Läs om hur du kan bidra här
Den här artikeln handlar om: