"Cupen har betytt mycket för Storvreta"
ANNONS
Storvretacupens rutinerade cupgeneral Peter Wennberg berättar i en krönika om cupens betydelse för klubben Storvreta IBK och hur man lyckats göra den så framgångsrik.
Krönika av Peter Wennberg. Cuperna i innebandy-Sverige binder samman sportens utveckling. Dels får de deltagande lagen chans att mäta sig mot tufft motstånd från olika delar av Sverige i synnerhet och världen i allmänhet, men cuperna fungerar även som sociala knytpunkter – lagen sover gemensamt i klassrum och därigenom lär sig ungdomarna att visa hänsyn gentemot andra. Kamratskapet över gränserna mellan olika lag och ledare som utbyter tankar och lärdomar med varandra är alltid lika roligt och givande att ta del av.Storvretacupen har betytt väldigt mycket för Storvretas framgång. Det är en ekonomisk grundpelare för föreningen som skapar samhörighetskänsla då alla lag drar sitt strå till stacken för att få till ett lyckat arrangemang. Vi har växt något oerhört sedan starten 1993 då 70 lag kom till start, till årets upplaga hade vi närmare 500 anmälda lag. Vårt mål 1993 är detsamma som idag: att göra en bra turnering. En enkel målsättning kan tyckas men än idag lever vi på det. För gör du en bra turnering då kommer lagen tillbaka.
Det gäller att vara lyhörd, uppstår problem löser man dem direkt. Om en deltagare ser något som ett stort problem så ska du försöka att lösa det hur litet det än känns på det stora hela. Gör du det är du en vinnare. Allt går inte att fixa, alla blir inte nöjda men merparten av deltagarna blir det. Som cupgeneral får man absolut inte luta sig tillbaka på att man genomfört lyckade cuper tidigare, vi strävar kontinuerligt mot vidareutveckling – det är en stor del av vårt framgångsrecept.
Vi marknadsför Storvretacupen via ett flertal kanaler. Alltifrån pappersutskick till annonsering i tidningar och på hemsidor. Men det mest effektiva marknadsföringsverktyget är mun till mun-metoden. Vänner som tipsar vänner om en trevlig upplevelse är mer värt än alla annonser tillsammans. Vi har även samarbeten med innebandycuper i bland annat Tjeckien, Estland och Finland. Vi bjuder in deras representanter till vår cup och vice versa för att ta del av varandras erfarenheter och bygga kontaktnät. Kontakter betyder allt. I år har vi med två lag från Singapore för första gången, det är tack vare att vi kom i kontakt med en innebandyintresserad svensk som bor i Singapore.
De centrala byggstenarna för en framgångsrik cup är tillgång till bra hallar, bra domare och ett välkomponerat spelprogram. Man måste skapa likvärdiga förutsättningarna för samtliga lag. Om det är många deltagande lag i en åldersklass blir det väldigt tätt matchande i slutspelet, det kan leda till att vissa lag får längre vila mellan matcherna och andra kortare. Genom bra planering tacklar man problematiken, en cup ska vara så rättvis som möjligt, det vill säga att lagen ska ha samma chans att gå långt.
Varje åldersklass i Storvretacupen spelas över tre dagar. Vi använder oss av ett kort cupformat vilket är att rekommendera då det drar ner kostnaderna för lagen. När man sjösätter en ny cup är det fördelaktigt att börja i liten skala. Så att man som cupgeneral hinner med att bemöta samtliga lag personligen under cupens gång. De första åren är det mycket ideellt arbete som gäller och jobb dygnet runt för att få ihop alla bitar. Det är den enda vägen för att nå framgång och växa. Sedan gäller det att ha lite tur, att cupen läggs rätt i tiden och att man lyckas nå ut med sitt budskap till en så bred folkmassa som möjligt.