Jonas Svahns Dalen har all anledning att jubla - i alla fall om vi pratar Facebook.

Sociala medier FIXAR publik framgång

ANNONS

Sociala medier är någointing som fler och fler klubbar tar till sig. Magget har snackat med Urban Karlsson, sportchef i IBK Dalen, angående sociala mediers betydelse inom innebandyn.

Hur ser du på sociala mediers roll i innebandy-Sverige?
– Som klubb är det jätteviktigt att lägga ner tid och kraft på sociala medier, det är ingen tvekan om det. På Facebook till exempel når man snabbt ut med information om klubben till väldigt många till ingen kostnad alls. Det är guld värt, säger Dalens sportchef Urban Karlsson .

Vad kan man ta del av på Dalens Facebook-sida?
– Man kan läsa matchreferat, intervjuer med spelare och ledare samt reportage om klubben. Man får även information om kommande matcher. Det är en samlingsplats för alla som intresserar sig för klubben.

Går det att se en koppling mellan publiksiffror och hur mycket man pushar för matcher via sociala medier?
– Det skulle inte förvåna. I samband med en hemmamatch delade vi ut formulär till besökarna där de svarade på hur de fått nys om matchen. Genom den undersökningen kan vi slå fast att sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar har stor betydelse när det gäller att få ut information till evenemang.

Dalen börjar närma sig 2 000 gillningar på Facebook – vad ligger bakom den succén?
– Hårt jobb ger resultat. Vi strävar kontinuerligt efter att vidareutveckla vårt engagemang inom sociala medier. Vi har bland att tagit fram en mobilapp som är kopplad till vår hemsida. Genom den kan man ta del av nyheter, resultat och tabeller via mobilen.