Starka varumärken ett måste i Sthlm & Göteborg
ANNONS
Jag tror på starka varumärken och ser ännu en tävlingssäsong gå in i sitt slutskede. Balrog åkte för ett par veckor sedan ur superligan. Under 90-talet byggdes ett starkt varumärke...
Jag tror på starka varumärken och ser ännu en tävlingssäsong gå in i sitt slutskede.Balrog åkte för ett par veckor sedan ur superligan. Under 90-talet byggdes ett starkt varumärke upp kring de, som totalt har försvunnit under de senaste åren. Frågan är om de kan resa sig igen eller om det helt är så enkelt att det enda sättet att överleva i eliten i Stockholm är om du heter AIK, Djurgården eller Hammarby.
Den här tiden på året är även perioden för nedläggningar av föreningar och fräcka sammanslagningar, med häftiga klubbmärken och nya dräkter. Detta tillsammans med ”magiska” femårsplaner.
Hur påverkas innebandyn i området när två konkurrenter blir en enda förening? De två första åren är det säkert klang och jubelföreställning när de når sportsliga framgångar. Men hur är det på längre sikt? Är det självklart att ungdomsspelarna tycker det är roligt med IBK 1, IBK 2 och IBK 3 .
Min känsla är att en sammanslagning leder till att färre spelar innebandy och då är frågan om sammanslagningar är den bästa melodin.
Det jag fått lära mig är att sport mycket handlar om traditioner. Även om innebandyklubbar som slås ihop bara har 15-20 år som förening har det byggts upp något som i alla fall kan likna tradition. När det skapas något nytt börjar traditionsarbetet om på noll. .Om inte…
… en förening väljer att ta ett namn med tradition, då kan du snabbare få ett varumärke som går att lita på. Om jag får vara lite hemmablind för en sekund anser jag att Partilles och Älvstrandens sammanslagning, som blev FBC Göteborg, var ett sista dödsryck av Älvstrandens som gick på knäna (avvecklades inför den här säsongen).
Och min gamla klubb Robertshöjd, som gick samman med Björkekärr och blev IBF Göteborg känns otroligt oheta. Jag utnämner tyvärr min älskade gamla klubb till Göteborgs mest anonyma elitklubb (i hård konkurrens med Lindås IBK…)
FBC Kalmarsund skulle naturligtvis blivit en del av Kalmar FF. FBC Göteborg eller IBF Göteborg borde naturligtvis blivit IFK Göteborg, GAIS eller ÖIS.
I Stockholm skulle de bästa klubbarna må bäst av att samarbeta med Hammarby och Djurgården för att både på kort och lång sikt bygga ett starkt varumärke som spelare, publik, media och inte minst sponsorer vill och kan förknippa sig med.
Det är ingen tillfällighet att ett par av våra artiklar med AIK under våren har blivit de mest lästa.