Warberg ligger långt, långt fram när det gäller att skapa möjligheter till sportsliga framgångar på 2010-talet.
Foto: Jesper Mattsson

Warberg är rustade för 2010-talet

ANNONS

Warberg är väl förberedda inför 2010-talet. Omsättningen har femdubblats de fem senaste åren och kan mycket väl tredubblas de kommande fem åren till svindlande 30 miljoner per säsong.

Warberg Innebandy Club är idag Sverigeledande på många plan och föreningen står väl rustade för 2010-talet. Under de senaste fem åren har klubben mer än femdubblat omsättningen från deras 2,2 miljoner 2004 till 11 miljoner det här året. Och enligt dem själva är det bara början.

– När vi har en egen evenemangsarena krävs det en helt annan omsättning än idag. Gissningsvis 20 till 30 miljoner, säger Warbergs ordförande Urban Johnsson till Innebandymagazinet.se.

Under de senaste fem åren har antalet aktiva medlemmar ökat från 275 till dagens 800 spelare. Inom ett par år kommer 1 000- vallen att sprängas.

Hemligheten bakom framgångarna både på och utanför plan är en stark organisation som arbetat med ett långsiktigt mål. Idag är varje hemmamatch i Sparbankshallen ett evenemang som sysselsätter och kräver närmare 100 funktionärer.

I snitt finns det 150 matgäster vid sponsor-aktiviteterna. Klubben har även en väl inarbetad plan för hur de ska slå alla tiders publiksnittrekord och nå den magiska siffran 2 000 i snitt i seriespelet.

– Det räcker inte med att ställa ut en sarg så kommer publiken per automatik. Vi jobbar hårt för att skapa ett sug och har som strategi att se till att arenan är fylld vid de första matcherna. Publik drar publik. Varje match ska ha minst ett stort evenemang utöver själva matchen, säger marknadsansvarige Niclas Wilhelmsson.

Sedan den tidigare landslagsmannen Wilhelmsson för ett par år sedan blev sponsor- och marknadsansvarig på heltid har det hänt otroligt mycket med sponsorintäkterna.

Säsongen 2003/04 var Warbergs samlade sponsorintäkter 650 000 kronor, säsongen 2009/10 kommer motsvarande siffra hamna någonstans runt 3 500 000 kronor.

– Vi har inte alls märkt av finanskrisen, jag tror snarare det beror på hur nära vi har jobbat runt våra samarbetspartners.

I senaste numret av Innebandymagazinet kan du läsa betydligt mer om Warbergs framtidssatsning.Prenumerera på tidningen här: https://www.kundservice.net/index.aspx?Product=INB