Det är festligt att gå på innebandy i Sundsvall. Det är därför inte så konstigt att publiken kommer på lagets matcher i division I.
Foto: Granlo

Granlos publikfester: "Hårt jobb"

ANNONS

Innebandymagazinets sammanställning av helgens publiksiffror har diskuterats flitigt de senaste dagarna. En av de hetaste publiklagen i ettan är Granlo från Sundsvall. - Trots bra konkurrens om publiken med Timrå, Gif Sundsvall och Sundsvall Dragons har vi uppenbarligen lyckats bra, säger Granlos Tomas Stenlund till Innebandymagazinet.se.

Hur ser ni på er placering i publiktoppen i Sverige?
- Oerhört glädande! Sundsvall är en erkänt stark idrottsstad med flertalet elitlag. Det är överlag ett väldigt stort intresse för innebandy i Sundsvall och dess närområde för tillfället.

Har ni något mål med publiksiffrorna?
- Inför säsongen hade vi en ambition att locka ungefär 500 åskådare per match. Just publikunderlag är en oerhört viktig faktor för oss i flera avseenden. Dels skapar välfyllda läktare en härlig stämning och inramning runt våra matcher. Men även det faktum att allt fler företag inser värdet av att synas tillsammans med varumärket Granlo BK Sundsvall.

Ni hymlar inte med att målet på sikt är superligan?
- Exakt och därför är det positivt att det uppenbarligen verkar finnas publikunderlag för det i Sundsvall.

Gör ni något speciellt för att få publik till matcherna?
- Som jag nämnde tidigare jobbar vi oerhört brett, varvid jag återigen måste lyfta fram helheten. Vi kör självklart mycket annonsering inför våra matcher, på hemsidan, annonser runt omkring Sundsvall på: skolor, affärer, gym och så vidare. Vi annonserar även i de lokala tidningarna inför våra matcher. I övrigt försöker vi bjuda på bra underhållning, målet är att helheten ska locka och inte bara själva innebandyn.

Jag vet att ni gör mer, berätta?
- Vi samarbetar till exempel med andra aktörer, bland annat Sundsvalls Cheerleaders som dansar och uppträder på våra matcher. Därtill försöker vi alltid ha någon form utav pausunderhållning, såsom bollkastning, knattematch och dylikt. En annan bidragande orsak kan vara att vi inför seriepremiären gick ut med en egen tidning till 36 000 hushåll i Sundsvall och dess närområde. Något som troligtvis gjort att allt fler Sundsvallsbor fått upp ögonen för innebandy i allmänhet och Granlo BK Sundsvall i synnerhet, säger Stenlund och avslutar med att berätta om framtiden:

- Vi är dock långt ifrån färdiga med vårt matcharrangemang utan vi jobbar kontinuerligt med att skapa än mer show och underhållning runt våra matcher i framtiden.