”Vår identitet måste bli vassare”
ANNONS
Per Jansson vill stärka varumärket det närmaste året. Då plockar han fram unika uppgifter från analysföretaget Sponsor Insight. - Innebandyn är bara 26:e sporten i Sverige. Vi måste nu öka vårt marknadsvärde, det är en förutsättning för sportens fortsatta utveckling, säger han.
Sponsor Insight är ett oberoende analysföretag i Stockholm som bland annat mäter hur starkt ett varumärke är och vilket genomslag en annonskampanj får på ett visst ställe. Detta är en service SIBF:s partners använder och då är givetvis innebandyns position oerhört viktig. Bland idrotterna är innebandyn för närvarande bara 26:a och Per Jansson vill nå topp tio det kommande året.- Det är inte ett stort steg men vi har en rad idrotter att kämpa med. Vi måste öka vårt marknadsvärde. Det är en förutsättning för sportens fortsatta utveckling. Man kan ha synpunkter på att tränare borde vara heltidsanställda och att spelarna ska vara bättre betalda. Men ekonomin är beroende av vårt varumärke och då är det avgörande för hur mycket vi syns och hörs.
Att stärka varumärket och avancera på Sponsor Insights lista är den viktigaste frågan för Per Jansson det närmaste året.
- Men med det kommer också ökade krav. Produkten måste förbättras och vi behöver bland annat ha krav på TV-golv i våra sändningar framöver. Det tar bara en nanosekund för att se att det är fotboll eller hockey på TV om du zappar runt. Dit måste vi också. Vi måste få en ännu vassare identitet.
Även bredd- och motionsnivån behöver ses över anser den sittande SIBF-ordföranden.
- I dag har division VI i Göteborg samma regelverk som elitserien. Det behövs ett motionsalternativ – alla har inte ambitionen att spela SM-final i Globen – och då kan man lätta upp och förenkla vissa delar.