Storslam för Exel
ANNONS
Två av fyra priser i Innebandymagazinets tävling Årets annonser 2006 gick till Exel, däribland den tyngsta i kategorin Årets bästa annons guld. - Vi har aldrig vunnit ett så här fint pris tidigare så det känns jättekul, säger Peter Engström på Seger United.
Magnus Svensson och Daniel Calebsson vid var sin pissoar, stirrandes argt på varandra. En hit som annons enligt Innebanydmagazinets läsare. Exels annons tog hem priset som Årets bäst designade och som Årets bästa annons guld.- Det känns jättekul. Vi har aldrig vunnit ett så här fint pris innan, inte annonsmässigt, säger Peter Engström, Category Manager hos Seger United.
Plåtningen vid pissoaren var inte planerad på förhand. Flera landslagskillar skulle användas för VM-marknadsföringen och när de hade sina klubbdräkter med sig fick någon en snilleblixt och annonsen skapades på Globens toalett med Svensson i Warbergströja och Calebsson i röd JIK-tröja.
- Det är två bra killar att få ihop på samma bild. De är positiva förebilder. Och här gällde det att bygga attityd. Det är en attitydsbild. Där två polare i landslaget måste dra in på toa inför en match och hamnar i en situation där de inte är polare, förklarar Peter Engström.
Hur ska ni överträffa det här nu?
- Vi har nytt inför nästa år, en guldannons eftersom Warberg vann. Sedan hade vi redan i Globen under SM-finalerna innebandy i film- och TV-miljö. Det var lite Lostinspirerat och Harry Potter. Det får man se mer av framöver.
Innebandymagazinet gratulerar Exel till priserna.
Årets mest säljande annons - Unihoc
Årets bäst designade annons - Exel
Årets annons silver - Gainomax
Årets annons guld - Exel