Nya TV-vinkeln testad
ANNONS
När elitserien rivstartade med supermatchen AIK och Storvreta i Globen var det även världspremiär för en ny kameravinkel à la tennis. Resultatet? En tung ekonomisk smäll.
Med en kamera på ena kortsidan ska tittarna lättare kunna följa med i det snabba spelet. Det är tanken bakom världspremiären.Under en vanlig TV-produktion av innebandy i SVT24 har man tidigare använt sex kameror. Den sjunde kameran har installerats på initiativ från Svenska Innebandyförbundet och VM-organisationen.
– Idén kläcktes för flera år sedan. Med VM i vår beslöt vi oss för att göra slag i saken och experimentera. Elitseriepremiären i Globen var ett ypperligt tillfälle att testa, säger VM-general Krister Kalte och fortsätter:
– Vi vill förädla produktionen och underlätta för TV-tittarna. Från kortsidan kan det vara enklare att följa bollen vid snabba spelvändningar och målsituationer. Syftet är inte att sända hela matcher med den nya kameravinkeln, utan det ska fungera som ett komplement till de ordinarie TV-bilderna.
Fredrik Nilsmark, chef på SVT24 och programledare under
premiären, bekräftar:
– Från början tänkte vi använda oss av en fegvariant och inte låta TV-tittarna ta del av bilderna.
Men nu sände vi hela matchen från den nya vinkeln.
Testsändningen med den nya kameravinkeln kom inte bara som en överraskning för TV-publiken den 4 oktober. Varken sponsorerna eller elitseriens egen organisation SEI kände till planerna på en helsänd match från kortsidan i premiären.
Sponsorerna som köpt plats på både banderoller och golv under matchen slog bakut och vägrar nu betala eftersom deras logotyper inte syntes i tillräcklig utsträckning. De som får ta den ekonomiska smällen är elitserieklubbarna själva. Runt 50 000 kronor kostade testet elitklubbarna och någon kompensation kommer inte att ges.
– Vi kände inte till att testet skulle genomföras. Allt har skötts oerhört oprofessionellt ifrån SIBF:s sida. Ska ett sådant här test göras måste man ta ett helhetsgrepp på allt i arenan. Elitklubbarna förlorar pengar på matchen. Den summan (50 000, reds. anm.) stämmer ganska bra med verkligheten, säger Magnus Nilsson ordförande i SEI.
Och han är inte direkt imponerad av testmatchen i Globen.
– Det är mängden kameror som avgör om det blir en bra produktion, inte var en kamera sitter. Kameran kommer för långt ifrån spelet och de är svårt att urskilja spelarna. Det kommersiella värdet av närkampsspelet försvinner helt.
– Att testet av ny kameravinkeln inte kommunicerades på ett tillräckligt bra sätt till alla berörda och därmed fick kommersiella konsekvenser – är vi de första att beklaga, säger Krister Kalte.