Pixbo hamnade sist i publikligan men nu tar föreningen krafttag för att komma till rätta med det.
Foto: Victor Westlund

Pixbo tar krafttag mot de låga publiksiffrorna

ANNONS

Pixbo hamnade sist på listan över bästa publiksnittet och det är något man skall få bukt med genom att se sina matcher som event i fortsättningen.

Vi kan aldrig någonsin vara nöjda med sådana siffror. Därför har föreningen beslutat att vi ska ta ett rejält krafttag och jobba extremt mycket mer med våra evenemang, säger Pixbos nya klubbchef Fredrik Edendahl till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Vi ska göra produkten Pixbo mer attraktiv och erbjuda flera saker än bara matchen. Vi kommer sluta se våra matcher som matcher och istället ska vi se det som ett event. Vår publik kommer vi inte se som publik utan vi kommer se dem som kunder. Vi har redan börjat planera höstens event och vi har fått väldigt bra respons av både sponsorer och folk i och utanför föreningens närhet.

Wallenstamhallen har begränsningar när det gäller publikkapacitet och den tar bara 700. Det är en siffra som man strävar efter att ha i publiken varje match framöver.
- Wallenstamhallen kommer fortsätta vara vår hemmaarena där vi har vår fasta punkt men vi kommer även att spela matcher i andra hallar.

Konkreta exempel på vad som kommer hända under ett event?
- Till exempel kommer vi ändra på det klassiska idrottscafé utbudet. Vi kommer anpassa utbudet efter matchdagar. Är matchen en veckodag klockan sju är det kanske inte så intressant med en chokladboll utan då kanske det passar bättre med en sallad eller en wrap. Är det en helgdagsmatch kanske vi ska ha lite mera matnyttiga alternativ och är det fint väder så kan man grilla hamburgare utanför hallen. Vi ska se till så det händer mer runt matcherna både i och utanför hallen. Allt från hoppborg och ansiktsmålningar till utställningar från våra sponsorer.

Attraktionskraften med själva kringarrangemanget ska höjas och vi kommer att jobba jättemycket med det som händer i pauserna, före och efter matcherna. Man ska lämna hallen upprymd av känslor och med en vilja att komma tillbaka.

Hur högt snitt måste Pixbo komma upp i för att du ska känna dig nöjd?
- Det är svårt att säga en siffra när man är nöjd men jag har som målsättning att vi inte ska ligga under 700. Vi har en fantastisk produkt och Pixbo är en gammal drake i innebandy-Sverige som är värd något helt annat än att ligga sist på denna lista.