JN: "Finns två separata regelverk"
ANNONS
Diskussionen angående Johannes Larssons avstängning har blivit en stor snackis, och för att reda ut hur saker och ting ligger till har Magget nu tagit sig ett snack med Christian Almström, ordförande i Juridiska Nämnden. - Det man ska ha klart för sig när man ger sig in i detta är att det finns två separata regelverk, säger Christian Almström till Innebandymagazinet.se.
Beslut angående Johannes Larssons avstängning togs efter att en anmälan från domarna lämnats in och videomaterial har granskats. Kan man rättfärdiga att använda sig av videomaterial, då alla matcher i serien inte filmas?- Det man ska ha klart för sig när man ger sig in i detta är att det finns två separata regelverk. Förbundets egna regler och Riksidrottsförbundets stadgar, som är allmängiltiga. De är byggda på det sättet lånade för att spegla hur det ser ut i civilsamhället. Allmän rättsprincip i Sverige innebär att man har fri bevisföring, det vill säga att i stort sett allt man vill framföra är en form av bevisning. Och sedan är det upp till oss i JN, i då innebandyns fall att ta hänsyn till om man ska räkna det som bevisning eller ej. Det spelas ju innebandymatcher även i division fem där det inte filmas, så det finns ju en obalans där ju högre upp i seriesystemet som man kommer. Så med det i åtanke kan en förseelse utifrån innebandyns tävlingsregler som renderar i en femminutersutvisning, få en annan innebörd i efterhand om man kan styrka en annan uppfattning. Men då ska det inte tolkas som ett ombeslut utav domarna utan då är det ett annat regelverk utifrån RF:s stadgar som träder i kraft. Och så har det varit i svensk idrott ända sedan stadgarna tillkom.
Så då är beslutet kring Johannes Larsson rättfärdigat?
- Om man tittar på RF:s bestraffningsregler, på hur de är uppbyggda och ska tolkas, ja då är det rättfärdigat. Om man som i det här fallet har en videosekvens som visar på en allvarlig händelse så fungerar det som bevis, och gör det dessutom lättare att finna en fällande dom. Det är denna information som jag misstänker inte alltid når fram till den berörde. Man tänker "vänta lite, enligt innebandyreglerna fick jag ju inte matchstraff, hur kan jag då dömas i efterhand?". Och det är just för att det finns två olika regelverk. Vi omprövar därigenom aldrig en domares beslut. Ger en domare ett matchstraff kommer inte vi att säga si eller så om det. Utan vi tittar på vad som har hänt, de bevis som lagts fram, och går det då att styrka händelsen så kan en bestraffning komma på tal som i detta fall. Det finns två punkter i RF:s stadgar som man använder sig av, i 14 kapitlet 2 paragrafen punkt 7 och 8 som innebär otillbörligt uppträdande eller våldsamhet. Det är de två vanligaste punkterna.
Spelar det någon roll att det är domarna själva som har lämnat in anmälan?
- Det skulle ha kunnat vara vem som helst som lämnade in anmälan. Vem som helst får lämna in en anmälan till bestraffning. Vi lägger ingen vikt vid varför man gör det. Men i det här fallet så hade de set situationen i efterhand och kände att de borde anmäla det.
Utefter det fattar ni ett beslut?
- Det vi sysslar med är utifrån ett regelverk som är övergripande allt regelverk inom idrotten. Sedan finns det inget specifikt granskningsverk på förbundet men detta kommer kanske att väcka frågan. Tittar man på andra sporter finns det alltid många vinklar och videosekvenser, och särskilda grupper som är tillsatta för att göra den här typen av anmälningar. Så det som är viktigt att ta med sig är: nej, beslutet som togs angående Johannes Larsson är inte en omprövning av ett matchbeslut utan han gör en förseelse som är straffbar utifrån RF:s stadgar. Och i det här fallet fanns det videobevis som kunde styrka att han gjort sig skyldig.
Video: Brutala tacklingen i repris
Läs mer
Larsson: "Har inte medvetet försökt skada"
Rosengren: "Det är lite konstigt"
Edberg: "Applåderar JN till ett osedvanligt klokt beslut"
"Riktigt ful tackling som ska ge ett hårt straff"
Tidigare omtalade avstängningar