Jolly tillbaka på allvar - planerar nyheter till nästa säsong
Glädjebeskedet för alla Jolly-älskare: "Nu vill vi få fart på varumärket igen"
Många förknippar Jolly med nostalgi. Märket grundades 1972 och ses som en av pionjärerna för innebandyn. Men visste du att den svenska produkttillverkaren är aktiv än idag och har spännande framtidsplaner?
I februari månad tog Andreas Grennvall, Jimmy Östman och Frank Dankbaar över företaget Habo Plast som äger Jolly. De har nu planer på att etablera Jolly på marknaden igen.
– Det är många som inte vet att Jolly fortfarande existerar. Nu vill vi få en helt annan synlighet och fart på varumärket igen. Produkten har alltid varit bra, även om man inte i alla lägen har nått ut. Det vill vi verkligen jobba med, säger produktutvecklaren Andreas Grennvall till Innebandymagazinet och fortsätter:
– Som läget är nu har vi försökt att köra på med det sortiment som funnits i några år, och försöker bara få lite mer synlighet och få folk att testa på de existerande produkterna. Men framför allt jobbar vi med produktutveckling för att kunna ta fram nya produkter till nästa säsong. Just nu har vi framför allt fyra klubbor som vi säljer via vår webbshop och via Assist i Skärholmen. Sedan tittar vi på att jobba igenom vårt sortiment, vi kommer från en produktutvecklingsbakgrund sedan tidigare och vill arbeta igenom Jollys utbud för att kunna leverera något riktigt hett till nästa säsong.
Det är flera elitspelare som spelar med Jolly idag och de presenteras på tillverkarens Instagram-konto. Bland andra Visbys Wilmer Viinamäki och Storvretas Evelina Sparf.
– Det är jättekul att det är många som vill spela med Jolly och eftersom vi vill synas mer så är det jättebra att kunna visa upp de spelare som vi faktiskt har, menar Grennvall.
Något som Jolly är extra stolta över är ”Design your stick”-konceptet.
– Det är kanske där vi är lite speciella, att vi har möjlighet att bygga alla klubbor på beställning. Vi tillverkar dem ute i Baskarp utanför Habo och skräddarsyr klubborna precis som kunden vill ha dem. Man får välja flex, längd, blad och linda och får en unik klubba.
– Det är det här som är vårt DNA, det kommer vi vilja fortsätta med, även om vi kommer jobba med andra koncept också. Det är en styrka för oss att vi är lokala och har möjlighet att göra det här. Jag tror kunderna uppskattar att man får något som är precis som man vill ha det.
Vad kan du säga mer om framtidsplanerna?
– Vi kallar Jolly lite skämtsamt för en insomnad jätte. Det vi tittar på nu är en hel genomarbetning av Jolly som koncept och varumärke och hur vi syns. Men något som är viktigt för oss är också att vi har en schysst stil. Vi försöker vara lyhörda mot våra kunder därute. Vi vill fortsätta utveckla och tillverka alla våra blad själva och montera dem i Sverige, det är viktig för oss. Jolly kom från Baskarp och har alltid varit där, det är där vi vill att det ska fortsätta utvecklas.