Solidsport om kritiken: ”Ska man vara efterklok så…”

Följ Innebandymagazinet på

Google news

Andreas Westerlind från Solidsport berättar om den nya officiella innebandyappen, utmaningar med heltäckande abonnemang och AI-sändningar i SSL.

Det senaste avsnittet av Innebandycentralen gästas av Andreas Westerlind, chief commercial officer på Solidsport, som att pratar om den nya appen, prissättningen på abonnemangen och AI-sändningarna.

När det kommer till den nya officiella innebandyappen säger en självkritisk Westerlind följande: 

– Ska man vara efterklok så hade man gärna sett att vi hunnit lite längre när den lanserades. På feedbacken som kommer in ser vi att det var mycket som sakandes. Sedan dess har det varit fullt fokus på att få in de bitarna som vi märkt har varit av största intresse.

Han berättar man lagt in serietabeller på alla nivåer och att nästa del blir att införa spelarkort där man kan se individuell spelarstatistik, och därefter en omdesign av appen vilket ska göra det lättare att hitta lag och serier.

”Utan att säga att det är omöjligt så är det en utmaning”

Westerlind berättar att prissättningen av den nya innebandyplattformen är komplex och påverkas av många faktorer, och att en central del i samarbetet med Svensk Innebandy har varit att skapa ett ekonomiskt överskott för sporten

På sociala medier har många efterfrågat ett heltäckande abonnemang som gör att man kan se samtliga matcher från alla nivåer och ligor på Innebandy Play. Westerlind förklarar att en sådan lösning är svår att prissätta.  

– Det blir svårt med fördelningen om du har ett pris för alla matcher. Då är det 20-25 000 matcher, 900 föreningar och 1000-tals lag som ska dela på den kakan. Det är inte lätt. Utan att säga att det är omöjligt så är det en utmaning. 

”I framtiden kommer troligtvis alla ligor ha AI-produktioner

Ett annat hett ämne som rör säsongsstarten i SSL är att matcher filmats med AI-kameror, vilket har mötts av kritik från användare. 

– Det handlar inte bara om att modernisera tjänsten runtomkring – det handlar också om att titta på helheten SSL. Hur kan man skapa ett överskott och modernisera sättet man producerar på? Det hänger ihop med kostnader och vad det i slutändan blir för intäkter, säger Westerlind. 

Strategin som Solidsport tog fram med förbundet bygger på att skapa flera produktionsnivåer snarare än en enhetlig standard för alla matcher, detta för att kunna höja produktionskvaliteten på många matcher och samtidigt ha studioprogram runtomkring, och även hålla en hög lägstanivå med hjälp av AI.

– AI-produktioner går väldigt fort framåt. Det kan och kommer bli väldigt mycket bättre. Här måste vi se vad som händer och att vi kan utveckla den biten. SSL, precis som alla andra ligor runt om i världen, kommer behöva titta på det för att hänga med i utvecklingen som görs. I framtiden kommer troligtvis alla ligor ha AI-produktioner. Sen gäller det att vara ödmjuk och se vad som inte funkar än så länge, och hur vi löser dem bitarna.

Avslutningsvis avslöjar programledaren Marcus Magnusson en nyhet om kommande EFT-turneringar för herr- och damlandslaget.

– De kommer att sändas gratis för de som har ett betalande abonnemang (på Innebandy Play). 

Läs också: Förbundet: ”Vår ambition är att det inte ska vara dyrare”

Se avsnittet och intervjun med Westerlind i sin helhet nedan:

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: