Efter ansökan – så avgörs SSL-matcher kommande säsongen

Följ Innebandymagazinet på

Google news

Inför den gångna säsongen förändrades SSL-matcher på så sätt att ingen match längre kunde sluta oavgjort. Om det vid fulltid fortfarande var ett oavgjort resultat så skulle matchen avgöras av förlängningsspel, fyra mot fyra, där första målet avgjorde. Om ingen vinnare korats efter fem minuters förlängningsspel skulle matchen avgöras på sudden-straffar, straffar där lagen var tvungna att utnyttja samma straffskytt även om det krävdes flera straffomgångar för att skilja lagen åt.

I mitten av juli skickade Svenska Innebandyförbundet in en ansökan till Internationella Innebandyförbundet gällande reglerna inför den kommande säsongen, och nu står det klart att det fortsatt blir spel fyra mot fyra vid en eventuell förlängning. Men vid ett straffavgörande kommer lagen att välja ut tre olika straffskyttar som slår varsin sudden-straff. Är det fortsatt likaläge kan man därefter välja en av dessa tre som får slå en ny straff.

Läs mer
Så fungerar nya reglerna kring straffar
Passivitetsvarning och nick – två andra regler som förändras
Dubbelbestraffning försvinner

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: