
Vem bär ansvaret för Champions Cups osynlighet i svensk media?
Champions Cup är en av de allra viktigaste tävlingarna inom innebandy. Det är här Europas och världens bästa klubblag koras – en turnering som bör vara en symbol för prestige och som står högst på varje spelares och klubbs önskelista av tävlingsmeriter.
Under helgen avgjordes Champions Cup med finaler i Umeå och strax utanför Tjeckiens huvudstad Prag. Två svenska lag tog hem guldet, vilket borde ha resulterat i någon form av rubrik eller resultatrapportering. Pixbo stod för en historisk dubbelseger: damlaget besegrade Thorengruppen på deras hemmaplan inför rekordpublik, och herrlaget tog sitt första Champions Cup-guld på 21 år (i fullsatt ishockeyarena).
Sveriges Television, Text-TV, Aftonbladet, Expressen, Sveriges största morgontidningar och andra stora riksmedier har inte ens nämnt turneringen. Inte ens Göteborgs-Posten, som har Pixbo som hemmaklubb i sitt upptagningsområde, har skrivit om Pixbos dubbelseger eller nämnt turneringen med ett enda ord under helgen. Det har varit fullständig mediatystnad kring Champions Cup.
Var är den strategiska planen, den samlade kraften och viljan att ge denna turnering en självklar plats i sportvärlden, eller i alla fall en minimal notis? Jag ställer frågan rakt ut: Vem bär ansvaret för att Champions Cup inte får den uppmärksamhet den förtjänar?
Vem bör agera?
Det räcker inte att konstatera att media inte rapporterar. Den viktigare frågan är varför initiativ från de som styr innebandyn – de som ska sätta sporten i fokus – lyser med sin frånvaro. Att lyfta en turnering som Champions Cup borde vara en självklar del av arbetet för att stärka sporten, både nationellt och internationellt. Hur ska sportpubliken i Sverige kunna engagera sig i Champions Cup om det inte finns en tydlig strategi för att nå ut till dem?
Det handlar inte om enstaka pressmeddelanden eller sporadiska inlägg på sociala medier. Det handlar om att skapa en välfungerande och långsiktig marknadsplan, att säkerställa att Sveriges viktigaste medier rapporterar från sportens mest betydelsefulla evenemang – som SM-slutspel, Europacuper och VM. Det handlar om att förstå vikten av att kommunicera turneringens betydelse och att skapa engagemang kring en tävling som få lag lyckas nå men som många strävar efter. Hur kan vi tillåta att Europas bästa klubblag koras utan att sporten själv ser till att det berättas om detta?
Fokus måste flytta
Det handlar inte bara om att vinna matcher på planen – det handlar om att vinna kampen om uppmärksamhet. Champions Cup borde vara ett av innebandyns starkaste varumärken, men i stället verkar där det vara ”något som katten dragit in” för dem som sitter på innebandy-makten oförmögna att handla rätt eller överhuvudtaget. Ansvaret ligger hos dem som har makten att förändra detta. Var finns den långsiktiga planen? Var finns insatserna som säkerställer att Champions Cup får sin plats i det stora havet av sportnyheter?
Den totala mediatystnaden kring en sådan turnering som Champions Cup är inte bara en missad chans att hylla våra framgångsrika lag och spelare. Det är också en signal om att sporten inte tas på det allvar den förtjänar – och det är en signal som kommer inifrån. Om inte de som leder innebandyn ser vikten av att lyfta fram en turnering av denna kaliber, hur kan vi förvänta oss att någon annan ska göra det?
Vad är nästa steg?
Frågan handlar inte om vad media gör – den handlar om vad innebandyn själv gör. De som styr sporten har en unik möjlighet att forma framtiden genom hårt arbete och en stark övertygelse om att innebandyn förtjänar mer än detta.
Så jag ställer frågan igen: Vem tar ansvar för att Champions Cup får den uppmärksamhet den förtjänar? Och vad är det som hindrar dem från att agera redan nu?
Den här artikeln handlar om: