Damallsvenskan
Foto: Per Wiklund, Adam Troy, Mats Gustavsson och Bosse Grängsjö
Allsvenskan (Dam)

Så mycket dyrare blir det att spela i damallsvenskan kommande säsong

ANNONS

Innebandymagazinet har gjort en ungefärlig uträkning på hur mycket resekostnaderna kommer skiljas åt från årets säsong kontra nästa.

Inför den kommande säsongen togs beslutet att banta damallsvenskan från fyra åttalagsserier till två tolvlagsserier. En förminskning med åtta lag och en förändring för att spetsa till allsvenskan och minska glappet upp till SSL. 

Enda sedan beslutet togs har åsikterna varit delad där hyllningskören hävdar att det är helt rätt väg att gå för att höja den sportsliga kvalitén på allsvenskan. Medan motståndarna hävdar att timingen efter pandemin inte var den bästa och att klubbarna inte kommer att ha råd med de ökade resekostnaderna. 

Men hur mycket dyrare kommer resorna att bli kommande säsong jämfört med föregående? Innebandymagazinet har sammanställt en lista på hur många mil varje lag åkte den nyss avslutade säsongen och hur många mil de kommer åka kommande säsong. Resevägen är baserad på Googles bilväg mellan de två städerna som lagen har sin hemvist i. 

Norra allsvenskan

LagMil 24/25Mil 23/24Diff
AIK IBF61552491
Alunda IBF587469118
Hammarby IF IBF(D1)61941578
IBF Dalen825417408
Nacka IBK634392242
RIG Umeå IBF825418407
Storvreta IBK573583-10
Sundsvalls IBF63058446
Umeå Västra IF(D1)82531794
Åkersberga IBF(SSL)630986-356
Älvsjö AIK63554590
Örnsköldsvik IBK719460259
Summa alla lag81175450 
Snitt alla lag676454 
Snitt allsvenska lag676488 

Säsongen 23/24 åkte alla lagen som ska spela i norra allsvenskan kommande säsong 5450 mil tillsammans. Den kommande säsongen kommer alla lagen istället att åka 8117 mil. Men i fjolåret räknas även de två damettanlagen in, som knappt åkte några mil alls samt Åkersberga som åkte ur SSL och åkte överlägset mest. Men räknar man bara snittet för de lagen som spelade i allsvenskan 23/24 så åkte varje lag 488 mil under säsongen. Sundsvall åkte längst med sina 584 mil och Nacka kortast med sina 392 mil. Kommande säsong kommer alla lag att åka 676 mil i snitt i norra allsvenskan. 

Det enda allsvenska laget som kommer ha kortare resor kommande säsong är Storvreta som kommer få 10 mils mindre resor. På andra sidan hittar vi Dalen som kommer dubbla antalet mil på vägarna. Dalen åkte 417 mil den gångna säsongen och kommer åka 825 mil kommande säsong, en ökning med 408 mil. Om man istället tar en titt på de lagen som inte spelade i allsvenska förra säsongen så kommer Hammarby få åka 578 mil längre och Umeå Västra hela 794 mil längre än i damettan. Åkersberga i sin tur kommer åka 356 mil kortare i allsvenskan än vad de gjorde i SSL.

Om man ska översätta siffrorna ovan i pengar så blir det så klart svårt då alla klubbar har olika avtal med olika bussbolag och så vidare. Men ett bussbolag som Innebandymagazinter kontaktade för en offert uppgav följande priser. Dagspris 3000 kr + 95 kr/mil + 350 kr/h. 

De allsvenska lagen i norr åkte denna säsong i snitt 488 mil och på 11 bortamatcher blir det i snitt 44 mil. För en 44 mils bussresa behöver man då hyra en buss cirka elva timmar. Det skulle betyda att med bussbolaget ovan skulle en snittresa kosta 3000+4180(mil)+3850(h)=11 030. Alltså drygt elvatusen per resa och eftersom man gör 11 bortamatcher på en säsong så blir snittpriset 121 330 för hela säsongen. Nu är ju detta ett snittpris för alla resor är ju inte 44 mil utan viss längre och visa kortare. Men mellan tummen och pekfingret kostade det alltså cirka 120 000 i resekonstnader denna säsong för de allsvenska lagen. 

Kommande säsong kommer alla att åka 676 mil i snitt och på 11 bortamatcher blir det 61 mil i snitt. Då behöver man hyra en buss cirka 13h och genom samma uträkning som ovan kommer det då att kosta 13 345 kr per match. På hela säsongen kommer totalkostnaden att landa på 146 795 kr. En ökning med 25 465 kr från föregående säsong. 

Men åter igen det är en snittkostnad som uträkningen gäller på det bussbolagets priser som vi hade kontakt med. Hade Dalen till exempel anlitat vårt bussbolag så hade de betalat 110 165 kr för denna säsong och 169 125 kr kommande säsong. En skillnad på 58 960 kr. Medan Storvreta kommer att få ett par hundra lappar billigare resor än föregående säsong.  

Södra allsvenskan 

LagMil 24/25Mil 23/24Diff
Craftstadens IBK Oskarshamn608477131
FBC Katrineholm489302187
FBC Partille515365150
Huddinge IBS682423259
IBK Lockerud Mariestad(SSL)417869-452
Jönköpings IK427301126
Landvetter IBK(D1)51156455
Lillån IBK447323124
Lindome IBK541365176
Rönnby Västerås IBK Ungdom(D1)582372210
Skoghalls IBK546410136
Växjö IBK594409185
Summa63594672 
Snitt529389 
Snitt allsvenska lag529375 

Säsongen 23/24 åkte alla lagen som ska spela i södra allsvenskan kommande säsong 4672 mil tillsammans. Den kommande säsongen kommer alla lagen istället att åka 6359 mil. Men i fjolåret räknas även de två damettanlagen in, där Landvetter knappt åkte några mil alls samt Lockerud som åkte ur SSL och åkte överlägset mest. Men räknar man bara snittet för de lagen som spelade i allsvenskan 23/24 så åkte varje lag 375 mil i snitt under säsongen. Craftstaden åkte längst med sina 477 mil och Jönköping kortast med sina 301 mil. Kommande säsong kommer alla lag att åka 529 mil i snitt i södra allsvenskan. 

Till skillnad mot i norra serien finns det inte ett enda lag i södra serien som kommer få åka kortare resor den kommande säsongen av de lag som spelade i allsvenskan denna säsong. De laget som kommer få minst differens är Lillån som kommer åka 124 mil mer kommande säsong. De laget som kommer få störst differens är Huddinge som kommer åka 259 mil mer kommande säsong jämfört med förra. Huddinge är också det laget som kommer åka allra längst i den södra serien med 682 mil. Om man istället tar en titt på de lagen som inte spelade i allsvenska förra säsongen så kommer Landvetter få åka 455 mil längre och Rönnby 210 mil längre än i damettan. Lockerud i sin tur kommer åka 452 mil kortare i allsvenskan än vad de gjorde i SSL.

Om man ska översätta siffrorna ovan i pengar så blir det så klart svårt då alla klubbar har olika avtal med olika bussbolag och så vidare. Men ett bussbolag som Innebandymagazinter kontaktade för en offert uppgav följande priser. Dagspris 3000 kr + 95 kr/mil + 350 kr/h. 

De allsvenska lagen i söder åkte denna säsong i snitt 375 mil och på 11 bortamatcher blir det i snitt 34 mil. För en 34 mils bussresa behöver man då hyra en buss cirka tio timmar. Det skulle betyda att med bussbolaget ovan skulle en snittresa kosta 3000+3230(mil)+3500(h)=9730. Alltså drygt tiotusen per resa och eftersom man gör 11 bortamatcher på en säsong så blir snittpriset 107 030 för hela säsongen. Nu är ju detta ett snittpris för alla resor är ju inte 34 mil utan viss längre och visa kortare. Men mellan tummen och pekfingret kostade det alltså cirka 107 030 i resekonstnader denna säsong per lag för de allsvenska lagen i söder. Jämför man det med norra serien så kostade det 14 300 kr mindre per lag i i södra serien denna säsong.

Kommande säsong kommer alla att åka 529 mil i snitt och på 11 bortamatcher blir det 48 mil i snitt. Då behöver man hyra en buss cirka 11h och genom samma uträkning som ovan kommer det då att kosta 11 410 kr per match. På hela säsongen kommer totalkostnaden att landa på 125 510 kr. En ökning med 18 480 kr från föregående säsong. Jämför man de båda serierna så kommer lagen i norr att få betala 146 795 kr kommande säsong och lagen i söder 125 510 kr. De södra lagen kommer alltså betala 21 285 kr mindre per lag på resor.

Men åter igen det är en snittkostnad som uträkningen gäller på det bussbolagets priser som vi hade kontakt med. Huddinge som har längst resor i söder kommer att få betala 147 840 i resor kommande säsong jämfört med Lockerud som åker kortast och kommer att få betala 111 210 kr kommande säsong. 


Highlights: Här vinner Sverige guld i U19-VM

Slog värdnationen Finland i finalen med 4-2.


     

 

Den här artikeln handlar om: