Superligan

Tränarprofilens hårda kritik mot Sirius förfall: "Å det grövsta missbedömt"

ANNONS

Viktor Matsenius kommer med hård kritik om varför Sirius har förvandlats från ett topplag i SSL till ett krislag som riskerar att åka ur.

Förra helgen tappade Sirius en 3-0 ledning mot Nacka och förlorade med 3-4 när det återstod en sekund av matchen. En förlust som satte Sirius i ett mycket prekärt läge då de efter matchen låg sist i Svenska Superligan med hela nio poäng upp till fast mark.

Efter förra helgens snöpliga förlust gick tränarprofilen Viktor Matsenius ut i lokalmedia och kritiserade Sirius rejält. Matsenius var tränare när Sirius gick upp till Svenska Superligan men de senaste fem åren har han tränat Storvretas damer i Allsvenskan och de två senaste säsongerna Telges damer i Allsvenskan. Han menade på att det nu krävs ett mirakel för att Sirius ska klara sig kvar i SSL och att det skulle vara väldigt beklagligt för innebandyn i Uppland om Sirius åker ur SSL. Han riktar skarp kritik om hur föreningen värvat spelare till laget under de senaste åren.

– När jag tog upp Sirius, eller FBC Uppsala, 2012/13 fanns en tydlig strategi. 75 procent av spelarna skulle komma från närområdet, 25 procent utifrån. Det var det som gjorde att vi nådde framgång. Tidigare sportslig ledning i Sirius har ju å det grövsta missbedömt vikten av att lyfta upp och satsa på egna spelare. Det har värvats ganska friskt sedan runt 2016, 2017. Man har värvat ganska mediokra spelare som man bedömt vara bättre än de egentligen varit. När Niklas Jonsson kom som tränare tog de exempelvis in sju spelare från Bele Barkarby. Det här har man spunnit på. Man har valt att satsa på spelare utifrån som pendlar in, eller spelare från Rig, som inte varit tillräckligt bra. Det finns lika bra spelare i närområdet. Man har missbedömt sin trupp hela tiden. Det vi nu ser är kontentan av hur man byggt truppen de senaste åren, säger Matsenius till Upsala Nya Tidning

Tränarprofilen målar också upp en väldigt dyster framtid för innebandyn i Uppland om Sirius kommer att åka ur. Han hävdar att det kommer ta väldigt lång tid innan Uppland får upp ett lag till SSL igen.

– Det kommer att ta tio år innan vi får upp ett damlag i superligan igen. Innan vi gick upp med FBC Uppsala hade vi Sten Sture och FBC som kvalade år efter år. Det sjätte året gick vi upp, och det var inte bara min förtjänst. Med Telge förra säsongen hade jag en trupp som hade lekstuga med lag i superligan men ändå åkte vi på pumpen. Det är stentufft att ta sig upp. Därför hoppas jag och håller tummarna för Sirius, och att de förstår att de spelar för hela daminnebandyns (i Upplands) skull. Alunda är inte redo och Storvreta har flera år kvar. Det kommer att vara ett mörker för daminnebandyn i Uppland efter det här.

Tar man en titt hur det ser ut med uppländska lag under SSL återfinns Alunda, Storvreta och Hagunda i Allsvenskan Östra på platserna tre, fem och sist. I Dam1an hittar vi IBK Uppsala Teknologer på en andra plats, Rosersbergs Arlanda IBK på en tredje plats och Sirius andralag näst sist.

Sirius sportchef Bosse Grängsjö har mailat in ett öppet brev till Innebandymagazinet där han svarar på Matsenius kritik och ger sin syn på framtiden för innebandyn i Uppland.

Matchrapporter: Åkersberga IBF vann med 4-3 borta mot Sirius Täby höll nollan och tog stark seger mot Sirius Efterlängtad seger för Sirius – bröt förlustsviten mot Warberg IBF Falun säkrade hemmaseger mot Sirius Endres seger spiken i kistan för Sirius – som åker ur serien

Den här artikeln handlar om: