superligan
Växjös tidigare klubbmärke byts ut mot ett nytt.
Foto: Per Wiklund / Montage
Superligan

Klart: Växjö byter ut sitt klubbmärke

ANNONS

Växjö Vipers får ny klubbidentitet och presenterar sin nya logotyp.

När Innebandymagazinet rankade Superligans klubbmärken i början av året så placerade sig Växjö först på herrarnas liga, med följande motivering: 

- Wow! Här har vi ett klubbmärke som lika gärna skulle kunna vara ritat av en NHL-designer. Loggan skriker amerikansk idrott, främst baseball utan att för den delen vara klyschig. Färgerna och typsnittet vävs in på ett enastående sätt vilket även huggormen gör. Det enda minuset är att ormen ser ut att bära polisonger, men det kan jag bortse.

Åke Axelsson, ordförande i Växjö, berättade i samma veva om hur deras logotyp kom till:

- Det är en huggorm, vi har kanske många såna här i Småland…men den kom fram på ett litet udda sätt. I det här unga, aktiva gänget som låg bakom den så fanns det också några motorintresserade. Det stod en bil i vår gamla kommunala hall, Teleborgshallen där vi hade våra A-lagsmatcher. Där står det som var orsaken till namnet – nämligen en modell av sportbilen Dodge Viper. Så kom den till! Och bilen var blå och vit… 

Nu väljer Växjö att lägga den nuvarande logotypen bakom sig och får en helt ny identitet. Designen Pär Wolfner, som även skapade den förra loggan, är upphovsmannen till det nya klubbmärket man nu kan presentera.


- Syftet med den nya grafiska identiteten är att modernisera vårt uttryck och skapa en tydligare visuell identitet. I uppdraget, som Pär återigen har fått, ingick att förtydliga den lokala anknytningen till staden men samtidigt förvalta arvet som han tidigare skapat. Resultatet är ett modernt uttryck med fart och attityd vilket samlas i ett emblem som tydligt signalerar idrott och klubbkänsla. Ormen har fått mer liv och ett kaxigare uttryck. Anknytningen till staden framgår i sköldens dubbla V (Växjö + Vipers) och förstärks ytterligare med Växjö tydligt i text. De distinkta formerna i kombination med en genomtänkt färgskala ger oss ett unikt uttryck och en tydlig visuell identitet som håller in i framtiden, skriver Växjö på sin hemsida.

En som gillar Växjös nya profil är lagets stjärna Tommy Bolin, som ger följande recension: 

- Vi växlar upp på alla plan. Det här är ännu ett bevis på att Vipers är en förening med höga ambitioner. Jag tycker att loggan är genomtänkt och modern. Tydlig struktur med ett där ormen fortfarande är i fokus. Vi får också en ny genomtänkt grafisk profil som kommer att underlätta igenkännandet och förhoppningsvis lyfta våra sociala medier där vi legat efter många andra klubbar.



TV: Magnus Fredriksson inför damernas SSL-säsong

"Thorengruppen favoriter och Pixbo är utmanarna även i år"

Matchrapporter: Storvreta segrade och avgjorde mot Växjö Växjö tog sista chansen mot Storvretas Bra läge för Storvreta efter ny seger 2-0 i matchserien efter ny vinst för Storvreta mot Växjö Storvreta vann första matchen mot Växjö

Den här artikeln handlar om: