INNEBANDY FÖR GATUBARN
Barn med hjälmar i Moçambique.
Innebandy för gatubarn

Utmaningarna med materialtransport

ANNONS

Del tre i artikelserien "Innebandy för gatubarn": Så funkar det med att transportera och använda innebandyutrustningen.

Start writing...

Ny artikelserie på Innebandymagazinet! Under hela sommaren bjuder vi på en inblick i projektet ”Innebandy för gatubarn” som drivs av schweiziska Floorball4All, och som syftar till att sprida innebandyn över hela världen. Sedan 2005 har man introducerat innebandyn i över 20 länder på 4 kontinenter.

Del 1: "Innebandy för gatubarn" - en förening som förändrar liv världen över

Del 2: Innebandy i utvecklingsländerna - utbildning och förutsättningar

Att förse projektplatserna med material är en av våra största utmaningar. I vår förra artikel fick du veta hur Floorball4all utbildar framtidens tränare och på vilka olika underlag innebandy spelas på i hela världen. För att innebandy överhuvudtaget ska kunna spelas på våra projektplatser måste vi praktiskt taget alltid ta med oss material till platserna, eftersom innebandy oftast är en helt ny och okänd sport för lokalbefolkningen. 

När vi tar med oss innebandyn fö första gången till ett nytt land kommer vi med ett team och en massa bagage. Efter utbildningen av tränare distribueras innebandyutrustningen till de olika projektplatserna och tränarna kan börja med den vanliga utbildningen. Normalt sett startar ungefär tio projekt på detta sätt. När vi kommer tillbaka efter ett år så fördubblas antalet projekt, på ett ungefär. 

Floorball4all's basupsättning.

Floorball4all's basupsättning.

Redan nu börjar det bli ont om material. Förutom material för de nya projekten behöver även de befintliga grupperna mer material. Även om vi använder alla tillgängliga kilo i flygbagaget kan vi inte uppfylla alla önskemål. Om projektländerna utvecklas som förväntat och lokalbefolkningen själv driver tränarkurser är bristen på material ofta den begränsande faktorn för utvecklingen av innebandy i verksamhetslandet.

Goda transportmöjligheter österut

Därför är det ingen tillfällighet att det är våra projektländer i Östeuropa som utvecklas snabbast. Vi har till exempel alltid goda transportmöjligheter till Ukraina, Moldavien och Rumänien. En av våra samarbetspartner här är organisationen "LIO - Light in the East". Minst två gånger om året transporterar de innebandyutrustning med lastbil till Östeuropa, ihop med många andra hjälpsändningar. De flesta av donationerna vi får hamnar också i Östeuropa på detta sätt. Våra landssamordnare tar emot materialet och ser till att det distribueras på rätt sätt. Via Moldavien tar sig utrustningen vidare till Ryssland och vidare mot Kirgizistan och Uzbekistan.

Höjdpunkter inom individuell transport

Det finns också goda transportmöjligheter till andra verksamhetsländer. I mars 2020 kunde vi till exempel leverera över 200 kg innebnadutrustning till Kenya med flygbolaget SWISS. Flygbolaget täckte hela transportkostnaden. Ett annat exempel är Haiti. Efter den förödande jordbävningen skickade 3HF-stiftelsen flera containrar med hjälpsändningar. Förutom skolbänkar och verktyg skickades även innebandyutrustning och till och med innebandysarger till det karibiska landet.

Vad sägs om Sydamerika eller Nepal?

Förutom de goda leveransmöjligheterna till öst måste många länder fortfarande vänta på material. Även om vi kunde skicka två uppsättningar innebnadysarger till Brasilien så sent som i våras, så har alla andra länder i Sydamerika inte kunnat få leveranser på ett tag. Särskilt Nepal och Bolivia väntar ivrigt på nytt material efter de inställda uppdragen i fjol och i år.

Sarger påväg till Brasilien.

Sarger påväg till Brasilien.

Egen produktion av Floorball4all-pinnar

De många donerade klubborna täcker bara en del av de klubbor som behövs för de olika projekten. Floorball4all beslutade tidigt att låta en leverantör av klubbor tillverka sina egna klubbor. Dessa s.k. bas-klubbor har två särskilda egenskaper. Eftersom sporten är ny i de flesta länder och de utbildade tränarna håller en klubba i handen för första gången i början av kursen är klubborna utrustade med ett rakt blad. På så sätt kan de "nya spelarna" prova vilken klubbsida de trivs bäst med. Eftersom pinnarna sedan också används av olika lag och inte ges till enskilda barn är villkoren lika för alla.

Klubbor med rakt blad.

Klubbor med rakt blad.

Den andra egenskapen är det så kallade sandgreppet, som är gjort direkt på klubban i stället för en greppremsa. Klubbor med en grov yta i greppet kan rengöras mycket bättre, vilket är en stor fördel i många "dammiga" projektländer. Sedan i år har våra klubbor en ny design och bär förutom vår logotyp även värderingarna «Hopp», «Ansvar», «Kärlek», «Tro» und «Glädje». På så sätt kommer de värderingar som vi vill förmedla genom vårt arbete att vara synliga vid varje utbildningstillfälle i framtiden.

Den nya designen.

Den nya designen.

I nästa artikel får du veta hur innebandy spelas i Nepal vid grunden av Himalaya och hur ett team som arbetar där hjälpte till att bygga en idrottsplats.

Vill du veta mer om vårt arbete eller stödja det med en donation?

Om du vill veta mer om våra pågående projekt och få information om dem tre gånger om året kan du klicka här (e-post till simu@floorball4all.ch) för att prenumerera på vårt nyhetsbrev på svenska, engelska eller tyska:

Om du gillar vårt arbete och vill stödja det, gör en donation online på: https://www.floorball4all.ch/en/donations

Du hittar alla texter i serien under artikeln.

FAKTA

Artikelserie: Innebandy för gatubarn

Ny artikelserie på Innebandymagazinet! Under sommaren 2021 bjuder vi på en inblick i projektet ”Innebandy för gatubarn” som drivs av schweiziska Floorball4All, och som syftar till att sprida innebandyn över hela världen. Sedan 2005 har man introducerat innebandyn i över 20 länder på 4 kontinenter.

Du kanske även vill läsa:
"Innebandy för gatubarn" - en förening som förändrar liv världen över
"Innebandy för gatubarn" - en förening som förändrar liv världen över
Innebandy för gatubarn: Utbildning och förutsättningar
Innebandy för gatubarn: Utbildning och förutsättningar
Utmaningarna med materialtransport
Utmaningarna med materialtransport
Den här artikeln handlar om: