Damallsvenskan
Allsvenskan västra

Allsvenska tränarens kritik till serieupplägget

Lång intervju med Fröjereds tränare om kommande säsong och hur den klassiska föreningen ska klara av att få spela en 12e raka säsong i näst högsta serien.

Klassiska Fröjereds IF gick upp till den näst högsta serien igen säsongen 2010/11 efter två säsonger på distriktsnivå. Sedan dess har laget legat kvar i den näst högsta serien och försökt att kvala sig upp till SSL ett par gånger utan att ha lyckats. Tidaholmslaget har trots att staden bara har 8000 invånare lyckats producera fram väldigt många bra spelare som gått vidare till SSL där den största stjärnan är Sara Anteryd. Men de senaste säsongerna har man tappat väldigt många rutinerade spelare och när säsongen bröts ifjol var man på väg ur efter endast en vinst på fem matcher.

- Vi kommer att ha en väldigt ung trupp kommande säsong, flera spelare ur vår egna -05 kull kommer också vara med i diskussionerna om speltid. De mest etablerade spelarna är inte direkt jättegamla, så det ska bli väldigt intressant att se hur vi kan utveckla detta. Utvecklingspotentialen i det här laget är väldigt hög. Vi ser fram emot säsongstarten och tar oss an uppgiften med stor ödmjukhet, säger tränare Peter Åhling till Innebandymagazinet.

Peter skulle ha lett laget redan under fjolårssäsongen, från november och framåt. Efter fem omgångar valde Fröjered att göra en förändring på ledarsidan och plocka in Åhling som huvudtränare. Det blev dock aldrig någon match då säsongen bröts efter det.

- Realistisk målsättning är en intressant fråga, ur vårt perspektiv är det realistiskt att flera av spelarna visar upp vilka stora steg de tagit utvecklingsmässigt. Vi har samma spelare på pappret som vi hade redan för två-tre år sedan till stor del, på de åren händer det mycket hos en spelare så rent kompetensmässigt ser det helt annorlunda ut. Vissa av våra spelare behöver visa att de tagit lärdom av de åren de spelat i Allsvenskan och axla en lite större roll, det är ganska naturligt kan jag tycka att år 3-4 bör gå lättare än åren innan. Vi har en stor bredd och har väldigt hög utvecklingspotential i laget sen säger det sig självt att ett lag med mestadels 16-19 åringar får det tufft att klara sig kvar i landets näst högsta serie, eller bör få det i alla fall.

Fröjered är ett klassiskt allsvenskt lag som fostrat många bra spelare genom åren. Varför har ni blivit av med så många äldre spelare och blivit så unga som ni är nu?

- Av olika anledningar har trenden varit att man slutar vid en viss ålder, alldeles för tidigt, tre träningar i veckan plus match på helgen och lite extra träning tycker många är för tidskrävande. Ingen spelare har på något sätt betalt och den tiden som behöver läggas tas från annat i livet, det är helt enkelt inte värt det till slut, dessutom har många av de som slutat spelat som seniorer sedan 13 års åldern vilket nog gjort att man känt sig klar. Flera spelare har också tagit klivet vidare till SSL vilket är en naturlig väg och bara roligt för föreningen. Många spelare med födelseår andra halvan av -90 talet slutade väldigt tidigt och de som blev kvar har testat på SSL spel eller valt att sluta spela innebandy, så mycket fler spelare har inte en kommun som Tidaholm.

- Tittar vi bakåt några år så har Västergötlands distriktslag bestått av mängder med spelare från lilla Fröjered, det är ett kvitto på att föreningen gör något riktigt bra. Blickar vi framåt så är det troligt att den trenden kommer hålla i sig. Att vi är unga i år beror i grund och botten på att vi har haft en riktigt bra utveckling på våra unga spelare, de har ett stort intresse och med det kommer man långt. Faktum är att våra yngre spelare har de senaste åren varit så pass bra att de förtjänat att vara med före vissa äldre spelare.

Men kommer det hålla för Allsvenskan eller kommer ni ramla ut näst högst serien för första gången på 11 säsonger?

- Vi väljer att jobba vidare med våra egna produkter till största del, hålla på att plocka in spelare från annat håll ger i längden ingen bra effekt, utan spelarna som kommer utifrån till oss ska göra det för att de ser bra utvecklingsmöjligheter här, så tänker vi.

- Kikar vi på ett resultatmål så kommer vi göra precis allt vad vi kan för att Fröjered fortsatt ska spela i Allsvenskan, det är en tuff uppgift helt klart men med ödmjukhet och hårt jobb så kommer många lag få slita för att ta sina poäng mot Fröjered. Vårt mål är således att vara topp 7 när serien räknas ihop, jag skulle ljuga om jag sa något annat. Och vi får det tufft att hålla oss kvar, JA, men det har förmodligen typ 8-9 lag till i serien.

Hur kommer det sig att lilla Tidaholm fått fram så många bra spelare genom åren och att ni klarat er kvar så länge på allsvensk nivå?

- Det finns innebandykultur sen gammalt i Tidaholm och många duktiga spelare har fostrats i klubben helt klart, tittar man lite i backspegeln så kan man säkert hitta massa saker omkring damverksamheten som påverkat både positivt och negativt i långa loppet. Genom åren har man bland annat levt på att ha någon/några riktigt vassa spelare som de övriga kunnat luta sig emot, det är absolut inget negativt med det men det märks ganska tydligt när stora personligheter och duktiga spelare slutar eller provar lyckan någon annanstans.

Förutsättningarna i årets allsvenska är lite annorlunda än mot normalt då de fyra serierna brukar bestå av 8 lag i varje. På grund av pandemin så kommer årets allsvenska innehålla 12 lag där ettan och tvåan får kvala till SSL, lag 3-6 klarar sig kvar, lag sju får kvala sig kvar i Allsvenskan och lag 8-12 åker ner i Dam1an.

´- Jag personligen tycker att en 12-lagsserie är att föredra, att det däremot åker ur 5-6 lag tycker jag är bedrövligt, det är alldeles för tufft enligt mig. Jag hade kunnat köpa det om anledning var att minska ner antalet Allsvenskalag till 24 och få det som på herrsidan. Nuvarande upplägg känns inte alls bra.

Vad är det som du inte gillar?

- Lek med tanken att vi åker ur Allsvenskan vilket inte är orimligt, precis som för många andra lag i serien, då hamnar vi i samma serie som vårt U-lag, de hamnade senaste hela säsongen typ fyra femma i tabellen. Nämnas bör också att i den serien hamnar även ett kompisgäng som väljer att bilda förening och spela seriespel om de vill, då blir det helt plötsligt väldigt oseriöst.

Den frispråkiga tränaren passar på att skicka iväg en syrlig passning till Svenska Innebandyförbundet med en uppmaning att höja statusen på Dam1an.

- SIBF behöver verkligen hitta en lösning så att damernas division 1 får högre status, jag vet att det finns sammanslagningar mellan vissa distrikt osv, vilket är jättebra men det skulle behöva vara så generellt. Vi tävlar idag mot lag som vill ta sig upp till världens bästa liga, nästa säsong riskerar vi att tävla mot ett korpenlag som vill lira seriespel, det är absurt.

Fröjered har tappat tre spelare till kommande säsong och man har värvat in fyra nya. Nedan beskriver Åhling vad det är för spelare som kommit in i truppen som ska slåss för att Fröjered får stanna kvar en 12 raka säsong i näst högsta serien.

Ida Ödehn, målvakt, från Lockerud

- Ida har varit hos oss tidigare och passar perfekt in i vår grupp med människor och som spelare har hon visat under sina tidigare år hos oss att hon håller en bra klass i buren, man måste komma ihåg att Ida faktiskt bara är född -02. Hennes andra säsong hos oss hade hon en rejält stigande utvecklingskurva. Hon är en riktigt bra skolad målvakt med hög potential, nu är tanken att vi ska hjälpa Ida på vägen för att uppnå den.

Julia Nalbin, allroundspelare från Mullsjö, född -04

- Julia har breda kvaliteter, vår tanke är att använda henne som back men det kan också visa sig att det blir spel på andra positioner. Precis som alla våra nyförvärv hittills så passar Julia perfekt in i gruppen, både i ålder och personlighet. Målet är att Julia ska få utvecklas och växa in i det Allsvenska tempot, tävla om speltid där tillsammans med ganska många spelare. Vi har en bredd med spelare som är väldigt utvecklingsbara så det är en fin konkurrenssituation för våra spelare, förhoppningsvis kan vi dra nytta av det och få en bra utveckling på gruppen. Julia kommer också att spela i JAS-laget.

Alva Härnborg, Center/Forward från Mullsjö, född -04

Alva har en härlig blick, bra teknik och är en typisk center, spelar väldigt moget. Hon kommer precis som Julia få växa in i Allsvenskans lite mer fysiska spel, det är ganska stor skillnad på att spela Division 1 och Allsvenskan. Alvas kvaliteter blir en stor tillgång, jag är rätt säker på att hon kommer utvecklas oerhört mycket hos oss, Alva har väldigt hög potential. Även för henne kommer det bli både Allsvenskt och JAS spel.

Tilda Härnborg, Forward från Mullsjö, också född -04 och tvillingsyster med Alva

- Tilda är en otroligt fysiskt stark spelare, bra ork, rapp i fötterna och är väldigt obekväm för motståndarna. Om de andra nyförvärven passar bra in i vår grupp så skulle jag påstå att i Tilda får vi en spelare som personifierar vad Fröjered står för, fart, mod, en spelare som vill ta sig in i obekväma ytor och göra mål. Tilda kommer att vara supernyttig för oss men det gäller för henne precis som för de andra att ha tålamod. Allsvenskt och JAS spel gäller även för henne.

Spelare ut:

Ellen Ahrenbäck, målvakt

Julia Adolfsson, center, Jönköping

Mikaela Svensson, back, slutar

TV: "Vi vill ha det bäst betalda laget"

Kalmarsunds sportchef Alexander Brinkmann om lönenivåerna på dam- och herrsidan.

Matchrapporter: Västerås IBS vann enkelt hemma mot Fröjered Fröjered vann enkelt hemma mot Hagfors Uddamålsseger för Fröjered som besegrade Telge SIBK Katrineholm vann enkelt hemma mot Fröjered Fröjered vann efter avgörande i förlängningen mot Lockerud/Mariestad

Du kanske även vill läsa:
Krönika: Så slutar Västra Allsvenskan 2021/22
Plus Krönika: Så slutar Västra Allsvenskan 2021/22