Mannen bakom SSL:s bästa hemsida: "Jättekul erkännande"
Storvreta är bäst i SSL herr på sociala medier enligt Innebandymagazinets rankning. Vi frågade mannen som rattar kontona om hur han resonerar.
Adam Troy jobbar 75 % som content producer hos storklubben Storvreta, där han producerar material i klubbarnas kanaler: Hemsida, Facebook, Twitter, Instagram och Youtube.När Innebandymagazinet betygsatte SSL-klubbarnas arbete på sociala medier var Storvreta den enda klubben som fick maximala 5 av 5 i betyg, med motiveringen:
Toppklass! Här finns det inget som helst att klaga på. Man använder samtliga fyra medier och gör det med den äran. Hemsidan är flitigt uppdaterad med varierade ämnen, det ges en bra inblick i laget med återkommande intervjuer. På sociala medier delar man det mesta som skrivs om laget på andra nyhetssajter, vilket gör det lätt för fansen att hålla koll på vad som händer. Ett föredöme i svensk innebandy som fler borde ta efter!
När Adam Troy får höra beskedet, och att det är enda klubben som fick maxbetyg, blir han glad.
- Det är jättekul att få ett sådant erkännande. Sen är det synd att det inte är fler som uppe och tampas, men det känns som det är fler och fler som närmar sig i alla fall, säger han till Innebandymagazinet.
Vad tycker du själv om ditt och klubben arbete på hemsidan och andra sociala medier?
- Det är väldigt bra! Sen finns det alltid saker som kan utvecklas, inte minst i sociala medier-världen, för där händer det saker hela tiden. Det är bara gasa på.
Vilka saker vill ni utveckla? Är det att ni vill använda fler kanaler eller förbättra de ni redan har?
- Att utveckla materialet som kommer ut i kanalerna. Sen finns det fler kanaler man skulle kunna vara aktiv i.
Planerar ni ha fler kanaler än Facebook, Twitter och Instagram?
- Vi har haft vissa funderingar men det är inget jag kan gå ut med. Du får inte glömma Youtube heller! Jag tror vi har 4-5000 följare där.
Hur viktigt tycker du det är med bra presentation och information från en klubbs sida?
- Nu ska man inte överdriva, men det är inte långt ifrån att vara det viktigaste. Inte minst i de här tiderna när publiken inte kan vara på plats. Då är det väldigt viktigt att kunna hänga med så gott det går.
Tycker du fler klubbar borde "rycka upp sig" på nåt sätt på den fronten?
- Jag har haft den här diskussionen med lite olika folk och det tycker jag absolut. Sen har jag full förståelse för att det inte är så lätt. Det är väldigt mycket som ska fixas och trixas med i en förening. Men det är jätteviktigt, absolut, och det är bra om vi kan sporra och hjälpa varandra. Det kan jag sakna lite, att vi kan lyfta varandra lite mer. Som en enkel länkning av varandras konton, att man delar varandras material. Inte hur som helst såklart, men är det inför en match och det är en motståndare som intervjuas, kan man dela det.
Ni är duktiga på att dela vad andra medier skriver om er. Är det en plan ni har?
- Jag försöker dela allt jag tror vår publik har intresse utav. Sen kan det också vara grejer som man känner behöver lite extra uppmärksamhet, om man känner att det är bra för SSL och Storvreta.
Finns det något annat SSL-lag du tycker gör det bättre än andra i sociala medier?
- Jag skulle inte säga bättre än andra. Jag håller ögonen öppna på andra klubbar och tycker Helsingborg och Kalmarsund gör ett bra jobb. Det finns säkert fler. Jönköping har fin grafik lite då och då men behöver kanske ha det lite mer regelbundet.
TV: Mika Kohonens nycklar till framgång
Världens bästa spelare genom tiderna avslöjar framgångsreceptet i Innebandymagazinets podcast
Matchrapporter: Storvretas segerrad fortsätter efter 7-5 mot Linköping Storvreta vann toppmötet mot Växjö Storvreta ny serieledare efter seger mot Thorengruppen Storvreta utklassade FCH – vann med 9-2 Storvreta toppar tabellen efter seger mot Nykvarns IBF