Foto: Per Wiklund
Nyhet

Succé för innebandyns jämställdhetssatsning

ANNONS

"Ett kvitto på att det behövs ett lättillgängligt verktyg för att kunna komma igång med de här frågorna".

För ett drygt år sedan lanserade Värmlands Innebandyförbund och RF SISU Värmland, i samarbete med Svenska Innebandyförbundet, den digitala utbildningen Fifty/Fifty där föreningsstyrelser inom idrotten får hjälp att ta steg mot ökad jämställdhet. Intresset växte snabbt och från och med november månad ser nu Riksidrottsförbundet till att Fifty/Fifty kan användas av idrottsrörelsen i hela landet.

 – Såklart är det fantastiskt roligt att intresset är så stort och att Fifty/Fifty har spridit sig långt utanför innebandyn och Värmland. Det är också ett kvitto på att det behövs ett lättillgängligt verktyg för att kunna komma igång med de här frågorna, säger Camilla Olsson, kanslichef på Värmlands Innebandyförbund. 

– Vi är jättestolta över att utbildningen nu blir nationell och vi ser fram emot att se hur Fifty/Fifty kan bidra i arbetet för ett mer jämställt idrottssverige, säger Thomas Sundenhammar, distriktsidrottschef på RF-SISU Värmland. 

För Riksidrottsförbundet är jämställdheten ett prioriterat område.

– Att föreningarnas och förbundens styrelser är aktiva i jämställdhetsarbetet är avgörande för att säkerställa hållbara jämställda idrottsmiljöer. Fifty/Fifty är ett bra verktyg för att komma igång i arbetet och få syn på utmaningar och möjligheter. Vi hoppas att så många som möjligt genomgår webbutbildningen. Vi tror att det kan göra stor skillnad för engagemanget i jämställdhetsarbetet framåt, säger Sofia B Carlsson, ansvarig för jämställdhet och inkludering hos Riksidrottsförbundet. 

Just nu är 70 föreningar och förbund runtom i landet igång med Fifty/Fifty. Utbildningen består av sex digitala lektioner som genomförs i samband med styrelsemöten. Deltagarna får ta del av både kunskap och inspiration samt diskutera och reflektera utifrån den egna verksamheten. I den sista lektionen tar styrelsen sedan fram en åtgärdslista med insatser i syfte att göra verksamheten mer jämställd. 

– Det kan vara alltifrån att man ser över text- och bildspråk i sina digitala kanaler till att man arbetar fram nya former för hur man rekryterar. Ofta handlar det om så kallade mikroförändringar, små insatser som i slutänden har väldigt stor betydelse, säger Camilla Olsson. 

Tack vare samarbetet med Riksidrottsförbundet är Fifty/Fifty helt gratis för alla idrottsföreningar i landet att genomföra och det digitala formatet passar förstås extra bra även i pandemitider.

 – Just nu kör många styrelser utbildningen via videomöten, vilket visat sig fungera alldeles utmärkt, säger Camilla Olsson. Svensk Innebandy har tagit ett tydligt ställningstagande gällande jämställdhet i sitt styrdokument Svensk Innebandy Vill. 

Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svensk Innebandy berättar: 

– Svensk Innebandy har en tydlig målsättning att vara en jämställd idrott vilket tydliggörs i Svensk Innebandy Vill. Vi arbetar aktivt dagligen för att bli bättre och bättre på alla plan, från utveckling till vår egen kommunikation och vidare genom hela förbundet. Att Riksidrottsförbundet nu väljer att ställa sig bakom vår digitala utbildning Fifty/Fifty är så klart fantastiskt roligt och ett tydligt betyg för hur viktig satsningen är och hur hög kvalitet det är på utbildningen. Vi är oerhört stolta över arbetet så här långt och hoppas nu att även andra idrottsföreningar väljer att ta nästa steg mot en mer jämställd idrott genom att gå utbildningen Fifty/Fifty tillsammans med de innebandyföreningar som ännu inte gjort det. Svensk Innebandy har även satt tydliga mål för jämställdhet i Svensk Innebandy Vill.

Inez Rehn, Svensk Innebandys inkluderingsansvarig, berättar om hur arbetet med Fifty/Fifty ser ut hos Svensk Innebandy i dagsläget. 

– Fifty/Fifty är en stor del i Svensk Innebandys jämställdhetssatsning. Vi tror att den är en bra väg att höja medvetenheten kring jämställdheten och vilka utmaningar vi som idrott står inför. Delar av sportkontoret går utbildningen nu samtidigt som vi även utbildar oss inom frågan i andra forum. Vi har som mål att ha 200 föreningar anmälda den här säsongen och arbetar nu med en ny kommunikationssatsning där vi tagit nya grepp kring frågan och hur vi ska kommunicera den för att förhoppningsvis nå fler målgrupper. Att Riksidrottsförbundet ser samma möjligheter med utbildningen som vi gör känns bra, ju fler inom idrottsvärlden som kan bära frågan framåt desto bättre.

Källa: Pressmeddelande

Den här artikeln handlar om: