Foto: Daniel Larnö
Produktguiden

”Tappade 80 procent i omsättning när Covid-19 slog till”

ANNONS

Klubbhuset blev utan kunder när Sverige stängdes ner i våras - då störtdök kedjans omsättning i butik över en natt.

I mitten av mars 2020 när pandemin lamslog Sverige ställdes all innebandy in. Det betydde en hel del för landets innebandybutiker.

– Ja, försäljningen dog fullständigt. Vår butik i Göteborg tappade 80 procent i omsättning när Covid-19 slog till. Kunderna försvann direkt i ett nafs. Vi drabbades extra hårt i våras eftersom vi har många samarbeten med sommarläger och turneringar. Där försvann allt när det ställdes in, säger Klubbhusets delägare Magnus Augustsson till Innebandymagazinet.

Det säljs mycket innebandyutrustning varje år, uppskattningsvis för många hundra miljoner kronor. När kunderna uppmanades att hålla sig hemma i våras och somras var situationen inte speciellt bra för någon som sysslade med försäljning. 

Sveriges största innebandybutik, Klubbhuset stod plötsligt inför sin kanske tuffaste period sedan starten för drygt 20 år sedan. Innebandysäsongen stängdes ner i mitten av mars och då försvann suget efter att köpa utrustning också. Det såg mycket mörkt men inte helt nattsvart för innebandyspecialisten från Göteborg. Klubbhuset som har butiker i Karlstad, Umeå, Uppsala och Falun kämpade sig igenom den första nedstängningen i våras. Det fanns liksom inget annat val än att kämpa på enligt Augustsson.

– En mindre butik som den i Karlstad hade det också tufft men tappade inte i den volymen som vår huvudbutik i Göteborg gjorde. Dessutom fanns internetförsäljning också kvar. Det lindrade en del. Det stängdes ner under en okej tid trots allt även om vi numera har året runt försäljning. Det är något som vi jobbat i många år för att ha. Innebandyn är numera en sport som säljer utrustning hela året. Det är klart att det varit jobbigt och svår situation för oss när innebandysäsongen tog slut i mitten av mars. Det går egentligen inte att planera något alls.

Vilken utrustning tappade mest i försäljning?

– Det var klubborna som inte såldes. Men egentligen var det alla produkter som minskade rakt av. 

Hur var det när den nya säsongen drog igång i augusti?

 Vi har upplevt ett upphöjt behov av att köpa innebandyutrustning. Folk vill spela innebandy och vill ha ny utrustning. Framförallt har konfektionsförsäljningen hållits uppe. Träningskläder har gått bra. Lag och spelare behöver nya kläder och har handlat bra i starten av säsongen. Klubbkläder är inte lika beroende av att det spelas innebandy. Många vill ha sina kläder på gymnastiken i skolan och på fritiden.

Sverige var ändå trots allt ganska öppet under våren till följd av covid-19. Värre var det ute i Europa. Vad har du hört för signaler därifrån?

– Där stängdes allt ner och jag har uppfattningen att marknaden dog i länder som Finland, Schweiz, Tyskland och Tjeckien. Detta på ett mer extremt sätt än i Sverige.

Den här artikeln handlar om: