Foto: Magnus Fredriksson
Coronaviruset

Busschauffören: "Trodde du skulle köra ut mig"

ANNONS

Ett av drömjobben under Covid-19 om du älskar liveidrott är utan tvekan att vara busschaufför.

När publik inte är tillåtet på landets idrottsarenor är det inte många som har möjligheten att uppleva liveidrott. Ja, om man inte jobbar som journalist… eller busschaufför.

– Haha, jag trodde att du skulle köra ut mig när du kom fram till mig. Det är lite speciellt att sitta själv på läktaren som chaufför till bortalaget, berättar Mats Gustavsson till Innebandymagazinet som kör Mullsjö.

Mats arbetar med familjeföretaget Gustavssons buss och företaget har kört Mullsjö AIS sedan laget började åka buss till bortamatcher.

– Jag har jobbat med det här i 25 år och vi har nog kört Mullsjö lika länge. Vi har ett sådant yrke att vi ej kan undvika folk. Det är inte samma sak att se på matcherna utan publik men jag har det trevligt på läktaren i alla fall.

Ungefär två timmar innan matchstart brukar bussen med Mullsjöspelare anlända till arenan vid en bortamatch.

– Så är det och vi brukar åka så snabbt som möjligt hem efter en match. Det brukar ta ungefär 30 minuter från slutsignalen. Killarna åker alltid en 50-buss. Det finns bra med plats för spelarna och ledarna. 

Hur är livet på en buss ur din synvinkel?

– Jag kör laget från A till B och sedan tillbaka. Det handlar mycket om att sova, framförallt när det är långa bortamatcher. Killarna sitter med sina mobiler eller datorer. Det är inte som det var förr när hela laget tittade på en film genom bussens video.

Som situationen är nu med Covid-19 är du och många kollegor i en unik situation att ni är en av få yrkesmän som har möjligheten att se liveidrott, hur tänker du kring det?

– Haha, det är inget som jag har tänkt på egentligen. Det är förstås en annorlunda situation. Jag tycker det är kul att följa Mullsjö även om jag bara ser dem i samband med att jag kör dem på en bortamatch. Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för Mullsjö under säsongen. Det hade varit kul om vårt bussbolag fick köra laget till Globen framöver.

Den här artikeln handlar om: