SVENSKA SUPERLIGAN
Foton: Per Wiklund

Så stöttas SSL-klubbarna i Coronakrisen

ANNONS

"Extra årsmöte för att omgående kunna fördela ut intäkter från centrala sponsorer"

Läs även: 

Jörgen Lindgren: "Klart det ger oss en utmaning i att hitta partnerskap"

Meriterat namn från hockeyn blir VD för Svenska Superligan AB

1 juli träder licensen för de kommersiella SSL-rättigheterna i kraft för Föreningen Svenska Superligan (FSSL). Förra veckan blev det officiellt att Jörgen Lindgren, tidigare generalsekreterare i Svenska Ishockeyförbundet och VD i SHL, tar rollen som VD i Svenska Superligan AB. Väldigt viktigt för det fortsatta arbetet, menar Krister Kalte, ordförande i FSSL.

– När nu Jörgen är på plats och vi i och med detta får in såväl kunskap som erfarenhet, så ökar vi tempot. Vi har såklart arbetat med marknadsfrågorna under våren men medvetet också inväntat vår nya VD. Styrelsen har sedan avtalet blev klart arbetat operativt med den kommersiella verksamheten och kommer så göra fortsättningsvis, men får extra kraft i en VD, säger Krister Kalte till Innebandymagazinet.

Hur har Coronapandemin påverkat er i det här arbetet och hur påverkar det er framåt?

– Ingen går opåverkad ur detta. Hårdast drabbade är såklart föreningarna, men precis som för dem så påverkas sponsorintäkterna. Men vi jobbar hårt för att med tillförsikt ändå kunna se fram emot den nya säsongen.

Hur ser det ut i dagsläget med partners och sponsorskap för nästa säsong, hur långt har ni kommit?

– En hel del pågående och närmast ut är att presentera vår nya mediapartner. Jag räknar med att detta ska vara klart inom de närmaste veckorna. Det är en viktig pusselbit tillsammans med VD för att lägga grunden för det kommande arbetet med att attrahera partners till SSL.

Hur går samarbetet med Svenska Innebandyförbundet till på det här området?

– Vi har en kontinuerlig dialog genom ett gemensamt marknadsråd och vi ser i övrigt fram emot ett nära och tätt samarbete när vår VD nu är på plats och en ny generalsekreterare strax tillträder på förbundet.

Framtiden är oviss, man vet inte med säkerhet om SSL kan starta som planerat i höst, hur påverkas ert arbete av det? 

– Det är självklart att det påverkar oss. Vi arbetar utifrån lite olika scenarios, men situationen skapar också nya och kreativa sätt att tänka.

Förbereder ni för ett scenario där man kanske måste spela inför tomma läktare?

– Ja, det gör vi och funderar också över hur vi kan skapa alternativa intäkter. 

Klubbarna drabbas hårt ekonomiskt, hur ser dialogen ut där mellan FSSL och SSL-föreningarna? Vad kan ni göra för dem?

– Vi kallade snabbt ihop till ett extra årsmöte för att omgående kunna fördela ut intäkter från centrala sponsorer. Utöver detta Webb- och TV-pengar samt bonusar och i övrigt har vi en dialog tillsammans med förbundet för att kunna ta del av RF-pengarna. Föreningarna sinsemellan delar även med sig av erfarenheter gällande kortidspermitteringar och andra stödåtgärder. Dessutom har vi centralt bistått med underlag för kampanjer på föreningarnas hemsidor avseende stödplåtar. Förhoppningsvis kan vi även förhandla till oss förskott i framtida partnerskap som kan komma föreningarna till del. Det är åtminstone vår ambition.