Coronaviruset

Förbundets agerande har fått kraftig kritik

Först Niklas Jihde och nu Anna Wijk, två av innebandys största stjärnor genom tiderna sågar Innebandyförbundets agerande i samband med Coronoaviruset.

Svenska Innebandyförbundet (SIBF) har fått utstå mycket kritik de senaste dagarna på grund av deras agerande gällande Coronaviruset. I fredags kväll vädjade Föreningen SSL(FSSL) till förbundet att stoppa allt innebandyspel men på lördagen vid lunchtid kom beslutet att de matcher som fortfarande gällde något skulle spelas klart. På lördags eftermiddagen satt SIBF i möte med FSSL och på kvällen kom ett nytt beslut att allt spel i Superligan ställs in från och med söndag dock ska matcher av betydelse i övriga förbundsserier spelas klart.

Förbundets beslut att spela vidare trots att många andra bollsporter valt att avbryta allt spel har fått mycket skarp kritik på sociala medier. En av de som kritiserat SIBF är den före detta superstjärnan Niklas Jihde som bland annat sa "Jag tycker att det är patetiskt och jag skäms faktiskt lite över min sport". En annan som inte var nådig i sin kritik var Luleås tränare Pär Johansson vars lag inte fick ställa in en Herr1an-match trots att man hade två misstänkta Coronafall i laget. "Jag tycker att det här är en jätteskandal. Det är helt horribelt, det får bara inte gå till på det här sättet" Sa han bland annat.

En till superstjärna som ilsknade till igår var världens bästa spelare Anna Wijk. Anledningen var att varken hennes Mora eller motståndarna Malmö vill spela gårdagens match. Men de fick inte ställa in den för SIBF. Så matchen genomfördes inför tomma läktare och straxt efter slutsignalen fick man reda på att SIBF ställer in resterande matcher i Superligan.

- Helt rätt beslut, men jag tycker fortfarande det är horribelt att vi spelade match idag. Fattar inte varför man tvingar oss att spela matchen, sa en märkbart irriterad Wijk till DT.SE igår. Men superstjärnan hade mer kritik att framföra:

- Det är helt sjukt att de har utsatt oss spelare för det här. Det är pinsamt. Jag är fortfarande besviken på svensk innebandy som är min sport och som jag älskar. Det har inte skötts bra.

Halva omgången spelades klart under lördagen, men söndagens alla matcher stoppades. Det var damernas näst sista omgång och nästa helg skulle damernas sista omgång avgöras. Beslutet om de inställda matcherna ska spelas och om det blir något slutspel eller inte är uppskjutet till den 23 mars. Skulle det bli så att det inte spelas någon mer match denna säsong så kan gårdagens match ha varit Anna Wijk sista i karriären då hon tidigare sagt att detta med största sannolikhet är hennes sista.

- Oj, så långt har jag inte tänkt. Det jag kan säga är att jag i så fall ångrar att jag spelade den här matchen. Jag hade hellre avslutat min karriär med matchen innan i så fall. Det här var inte en värdig match att spela. Allt känns bara så fel.

Innbandymagazinet har försökt få tag i Märit Bergendahl, förbundsstyrelsens ordförande och Magnus Nilsson, tävlingschefen, upprepade gånger under lördagen och söndagen utan framgång.