Falun är på stark frammarsch som förening - på alla fronter.
Foto: Event-bilder.se

”Vi måste förstå att vi arbetar med show business”

ANNONS

Det blåser positiva vindar i IBF Falun. På herrsidan är man inte bara tabelletta i superligan - man leder också publikligan med ett snitt på 1 579 åskådare per hemmamatch. Man har även stora planer på fler områden. Sportchefen Patrik Bäck berättar om nyckeln till framgång.

- Förutom att vi har förändrat interiören i Jalas Arena så har vi kommit till insikt att det idag inte räcker med att erbjuda förstklassig underhållning på planen för att fylla arenan varje match. Idag förväntar sig publiken en helhetsupplevelse. Vi klubbar måste förstå att vi arbetar med ”show business”, säger Bäck till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Med den insikten beslutade föreningen att investera i en jumbotron för att förstärka liveupplevelsen och ge oss själva möjligheten att interagera med publiken på plats. Vi har också lagt resurser på att knyta till oss ett produktionsteam med erfarenheter från att producera OS åt TV-bolag och Sveriges Radio. Deras kunskaper har varit ovärderlig för oss i vår strävan att öka arenaupplevelsen.

Idag har Falun cirka 40-45 personer som arbetar kring matcherna med alltifrån arenaproduktionen till sargvakter, VIP-lounge, entré, säkerhet och publikvärdar.
- Vad gäller framtiden så har vi har precis infört repriser som visas på jumbotronen och kommer inför nästa säsong förstärka ljud och ljusupplevelsen.

Den senaste tiden har även en spännande nyhet blivit officiell på materialsidan, där man valt att förlänga kontraktet med klubbtillverkaren EXEL.
- Till slut var valet att fortsätta med EXEL inte speciellt svårt att fatta. Vi som föreningen ser långsiktigt på våra affärsrelationer och när både vi och EXEL har samma syn på framtiden gjorde det valet än lättare. Vi har fått ett kommersiellt bra avtal där vi genom det nya avtalet kommer närma oss varandra väsentligt avseende produktutveckling och att stärka varandras varumärken.

Vilka fler saker är på gång och aktuella i föreningen?
- På det kommersiella planet har vi har naturligtvis en lång lista på saker som vi har för avsikt att göra i framtiden men framför allt fokuserar vi på är att stärka vårt varumärke, inte bara i Sverige utan även utomlands. På det sportsliga planet så gör vi en ny satsning på vår damverksamhet med målsättningen att vara tillbaka i SSL om tre år, för att om fem-sex år vara redo att utmana om SM-guldet igen.

- Vidare så är vi just nu i planeringsstadiet för ett nytt koncept kring vår juniorakademi som vi hoppas och tror ska skapa ännu bättre förutsättningar för att producera ännu fler egna talanger i framtiden.