Mot genombrott i Kanada - tack vare hockeyn
ANNONS
Den kanadensiska innebandyn växer så det knakar och det är absolut ingen slump. Vi som jobbar med att sprida sporten är otroligt passionerade. Det känns som att många som tar...
Den kanadensiska innebandyn växer så det knakar och det är absolut ingen slump. Vi som jobbar med att sprida sporten är otroligt passionerade. Det känns som att många som tar del av vår passion blir förälskade i innebandy.Mitt arbete drivs i första hand genom företaget FloorballPro. Vårt koncept består av utrustnings-försäljning, skolbesök runt om i landet och arrangemang av turneringar. Vi fokuserar på att marknadsföra innebandyns styrkor – att sporten är rolig, säker och billig. Marknadsföringen ska fånga känslan av att innebandy är en häftig, banbrytande och global sport. Det är extremt viktigt att vi skapar och bibehåller en stark entreprenörskapsanda för att vi ska slå igenom på allvar. Om jag träffar en pappa som inte vet vad innebandy är för en sport ger jag en klubba till hans son och en vecka senare brukar han ringa mig och säga att sonen älskar innebandy. Ungdomar är alltid öppna för att experimentera och testa på nya sporter, vilket är tacksamt för oss. Vi är i början av något stort och har nått till en nivå där allt fler börjar känna igen sporten när den kommer på tal. Om tio år så kommer vi vara riktigt starka.
I alla sammanhang som vi figurerar i försöker vi framställa oss som stora. Det är centralt om vi ska lyckas i den stenhårda konkurrensen som finns i Kanada. Om man jobbar hårt och har bra partners går det att framställa sig som ett stor-företag även om man inte har gigantiska resurser. En annan nyckel till framgång är sociala medier. Twitter utgör en stor del av vår marknadsföringsplattform – det är ett utmärkt sätt att få sin röst hörd utan någon kostnad och göra folk medvetna om att innebandy existerar i Kanada.
Innebandy är en ypperlig träningsform för hockeyspelare och det försöker vi dra nytta av. Genom att träna innebandy kan de förbättra sin koordination och klubbteknik genom exempelvis zorrotrick. Målet är att alla kanadensiska hockeyungdomar ska spela innebandy när de inte är på isen. Företagsperspektivet är också centralt för utvecklingen, att vi har ett bra kontaktnät med sportbutiker runt om i Kanada. Våra långsiktiga mål är att fortsätta växa och sprida sporten, anordna fler turneringar samt öka produktförsäljningen.
Ett bevis på att innebandyn börjar göra sig ett namn i Kanada är välgörenhetseventet Markham Waxers Hockey Day i Ontario i augusti. Vi blev inbjudna att visa upp sporten, så vi begav oss till Markham för att sätta upp sarg och mål, samt bistå med övrig utrustning. Väl på plats dök NHL-superstjärnan Steven Stamkos upp, som till vardags är center i Tampa Bay Lightning.
Att se en av världens bästa hockeyspelare lira innebandy var hur stort som helst. Han lärde sig snabbt, visade upp fina färdigheter och när matchen var slut frågade han om han fick ta med sig en klubba hem – självklart fick han det. När jag såg Stamkos spela väcktes en tanke, vad skulle hända om man satte innebandyklubbor i händerna på de bästa NHL-spelarna och ställde upp det svenska innebandylandslaget på andra planhalvan? Vilken syn! Att Stamkos provade kan betyda mycket för den kanadensiska innebandyn på lång sikt. Vi filmade hans match och klippet lades upp på NHL:s officiella hemsida, snacka om bra marknadsföring.